Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva "må" man ha lest?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-12, 12:59   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva "må" man ha lest?

Topp 10 blir litt vanskelig, men man bør jo roughly kjenne til Hamlet, syns jeg. Og Odysseen. Og Bibelen.

Ringenes Herre bør man nesten ha lest, eller minst sett filmene. Ellers blir man så forvirret når folk begynner å hvese Prrrrreeeeezzzzzcoussssss.

Forbrytelse og straff.

I Norge: Et dukkehjem og Peer Gynt.

Gammel 21-09-12, 13:03   #2
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

For egen del burde jeg ha lest mer Shakespeare og klassisk, eldre litteratur som man sikker får med seg med om man har grunnfag i litteratur. Det har jeg ofte tenkt når jeg har lest, for jeg merker at det er referanser som glipper for meg. Jeg har lest en del, men tydeligvis ikke nok.

Så jeg har strengt tatt ikke kompetanse til å vite hva man burde ha lest for å være allmenndannet nok. Skal noen av oss maile Janne Haaland Matlary og spørre?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 13:04   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Topp 10 blir litt vanskelig, men man bør jo roughly kjenne til Hamlet, syns jeg. Og Odysseen. Og Bibelen.

Ringenes Herre bør man nesten ha lest, eller minst sett filmene. Ellers blir man så forvirret når folk begynner å hvese Prrrrreeeeezzzzzcoussssss.

Forbrytelse og straff.

I Norge: Et dukkehjem og Peer Gynt.

Enig i disse (selv om jeg ikke har lest Forbrytelse og Straff). Jeg syns man bør ha vært innom minst et verk av hver av de fire store. Jeg syns også endel amerikansk etterkrigslitteratur er viktig, fordi det beskriver en så stor omveltning i politikk, feminisme og kultur. Men jeg sør problemer med å velge ut en.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 13:11   #4
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

The Origin of Species av Charles Darwin som en kuriositet, etterfulgt av The Selfish Gene av Richard Dawkins som var banebrytende med tanke på å forstå evolusjon.

Gammel 21-09-12, 13:26   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Tja, synes også dette er vanskelig, og jeg føler selv jeg har noen svin på skogen... Leste mye mer "viktig" litteratur i tenårene og tidlig voksenliv... Shakespeare synes jeg er viktig. Hamlet er nevnt, og det er nok minimum ja. Ibsen synes jeg også er essensiell. Ringenes Herre er et must. Hemingway - selv om jeg virkelig hater måten han skriver på... Poe... Austen... Dickens... Nei, huff, nå angrer jeg nesten for jeg har nevnt noen, for det dukker opp så mange som bør nevnes...

Så da skriver jeg heller: Det Toffskij sier

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.