Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK nå: Barnets beste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-12, 08:42   #1
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Når man blander juss, masse følelser og biologi blir det til slutt ikke enkelt for noen av oss å holde hodet kaldt og tunga rett i munnen. Det viser denne tråden tydelig, og som igjen kanskje ikke burde gjøre det så vanskelig å forstå at både biologisk far, fosterforeldre og barnevernskuratoren står i en veldig vanskelig situasjon? Det ene utelukker ikke det andre, og heldigvis behøver vi som deltar i denne tråden ikke ta noens parti eller avgjørelser i saken.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 09:12   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Når man blander juss, masse følelser og biologi blir det til slutt ikke enkelt for noen av oss å holde hodet kaldt og tunga rett i munnen. Det viser denne tråden tydelig, og som igjen kanskje ikke burde gjøre det så vanskelig å forstå at både biologisk far, fosterforeldre og barnevernskuratoren står i en veldig vanskelig situasjon? Det ene utelukker ikke det andre, og heldigvis behøver vi som deltar i denne tråden ikke ta noens parti eller avgjørelser i saken.

Sant nok. Selv om jeg synes at barnevernet er de som man lettest kan sette pekefingen mot og si at har sviktet her. At både fosterforeldre og biologisk far har masse følelser her tviler jeg ikke på, men barnevernstjenesten burde etter mitt syn ha vært ryddigere. Men det er vel kanskje problemet med små kommuner der alle kjenner alle og båndene er tette. Det er neppe enkelt å være barnevernskurator heller i en slik situasjon.

Og jeg kjenner fremdeles at jeg ikke orker å se programmet, og lurer på hvordan i alle dager man kan lage et sånn program i det hele tatt. Men om ikke annet har jo i alle fall barnet fått dokumentert for framtiden at han(?) var et ønsket barn som både fosterforeldre og biologisk far sloss for å få omsorgen for. Og det er vel verd noe det også, til syvende og sist. Men jeg sitter likevel med en vond smak i munnen.

Gammel 24-09-12, 09:16   #3
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Sant nok. Selv om jeg synes at barnevernet er de som man lettest kan sette pekefingen mot og si at har sviktet her. At både fosterforeldre og biologisk far har masse følelser her tviler jeg ikke på, men barnevernstjenesten burde etter mitt syn ha vært ryddigere. Men det er vel kanskje problemet med små kommuner der alle kjenner alle og båndene er tette. Det er neppe enkelt å være barnevernskurator heller i en slik situasjon.

Jeg tenker at vi har svært lite grunnlag for å kunne si noe om barneverntjenesten har sviktet eller ikke. Vi har så langt ikke fått vite stort om hva som står i dommen fra Fylkesnemda. Det er den som forteller hva som skal gjøres i saken og hvordan det er tenkt at far og barn eventuelt skal bli bedre kjent med hverandre og om det skal jobbes mot overføring til far på sikt.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 09:21   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg tenker at vi har svært lite grunnlag for å kunne si noe om barneverntjenesten har sviktet eller ikke. Vi har så langt ikke fått vite stort om hva som står i dommen fra Fylkesnemda. Det er den som forteller hva som skal gjøres i saken og hvordan det er tenkt at far og barn eventuelt skal bli bedre kjent med hverandre og om det skal jobbes mot overføring til far på sikt.

Mulig det. Jeg tenker bare at noen må ha sviktet når ting tar så himla lang tid.

Og det reiser jo for min del bare enda mer kritikk mot programmet og konseptet når man oppnår at folk sitter igjen med inntrykk som gjør at man kan synse i vei om hvor det sviktet.

Og andre de synser igjen uten å ha sett programmet i det hele tatt, bare basert på omtale og denne tråden.

Gammel 24-09-12, 21:02   #5
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg tenker bare at noen må ha sviktet når ting tar så himla lang tid.

Tja. Omsorgsevnen til noen har vel sviktet på et tidspunkt. Utover det vet vi ikke hva som var årsaken til at Fylkesnemnda ikke valgte å tilbakeføre gutten til far da han var yngre.

Gammel 24-09-12, 21:14   #6
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Når sendes neste episode? I kveld?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 21:15   #7
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Når sendes neste episode? I kveld?

Onsdag

Gammel 25-09-12, 06:46   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Tja. Omsorgsevnen til noen har vel sviktet på et tidspunkt. Utover det vet vi ikke hva som var årsaken til at Fylkesnemnda ikke valgte å tilbakeføre gutten til far da han var yngre.

Såvidt jeg greide å fange opp så var det vedtatt å ta ham fra mor før han ble født. Fosterforeldrene fikk spørsmål om å hente ham rett fra sykehuset.

Etter dette er det sagt i serien at mor har tatt saken til retten for å få ham tilbake og tapt. Først etter dette har far fått foreldreansvar. Dette kan være grunnen til at det har tatt tid, men det vet vi jo ikke.

Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 21:36   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Såvidt jeg greide å fange opp så var det vedtatt å ta ham fra mor før han ble født. Fosterforeldrene fikk spørsmål om å hente ham rett fra sykehuset.

Ja, som sagt. Omsorgsevnen, ikke omsorgen.

(Vedtaket kan forresten ikke fattes før barnet er født og skal baseres i situasjonen som foreligger der og da, men beslutningen kan selvsagt være rimelig klar likevel).

Gammel 11-10-12, 00:50   #10
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ikke lest denne tråden, men reagerte også på hvor direkte dette har blitt fremstilt. Likevel syns jeg dokumentarserien får fremstilt vanskelige dilemmaer innenfor barnevernet, og at en sak har flere sider.

Er bare innom og lurer på om noen kan fortelle meg om hva som skjedde med gutten (5) som var i fosterhjem. Fikk hans biologiske mor tilbake omsorgen? Kom det frem hva som var årsaken til at han kom i fosterhjem?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.