Sv: 35-timersuke for barnefamilier
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Du kan ikke mene, at unge arbeidstakere som har vært i jobb, i tja si 10 år, fortjener en ekstra ferieuke fordi de har barn? Herregud, når ble det å ha barn en så stor byrde?
Dvs, den uka kunne du sikkert fått, men ville du betalt den selv?
Siden jeg jobber 80% kan jeg godt si at jeg betaler en ekstra uke selv.
Jeg har forøvrig ikke sagt at unge arbeidere fortjener en ekstra uke ferie fordi de har barn. Jeg har sagt at de kunne hatt like god bruk for det som enkelte andre arbeidere. Jeg finner det noe meningsløst at skolebarn skal ha flere uker fri midt i skolåret, når det for veldig mange av dem betyr å tilbringe denne fritiden på SFO, med mindre de er så heldige å ha besteforeldre som kan være med dem. Yrkeslivet og skolen er ikke nok tilpasset hverandre. Jeg mener samfunnet skal ta høyde for at man har forskjellige behov i forskjellige faser av livet. Nå er jeg så heldig at jeg har en svært fleksibel arbeidsgiver så dette er ikke noe stort problem for meg.
Å skylde på at mab har seg selv å takke for den situasjonen man er kommet i og at staten ikke skal bry seg er tåpelig argumentasjon som dere ikke ville brukt om andre saker. Man kunne på samme måte argumentert med at man kan kutte hele foreldrepermisjonen, røykere må dekke helseutgifter selv osv., siden man har satt seg i denne situasjonen selv.
At redusert arbeidstid eller ekstra fridager for småbarnsforeldre er et samfunnsøkonomisk spørsmål er derimot et argument jeg aksepterer og forstår. Og den diskusjonen handler da om økonomiske prioriteringer og hvilke verdier man anser som viktig.
|