Sv: Erfaring med trykkoker?
Skal vi se, næringsinnholdet er jeg itt usikker på det blir jo veldig varmet opp. Men samtidig beholdes all kraft osv i pannen og smakene blir nydelige.
Det jeg er så entusiastisk over er at jeg kan lage en deilig søndagsgryte på null komma niks, og at alt jeg hittil har prøvd (har ikke brukt noen oppskrifter, bare slengt oppi ting) har blitt fantastisk!
Jeg har laget lammegryte to ganger og så har jeg laget en indisk inspirert kyllingrett.
Lammegryten: Jeg stekte en pakke fårikålkjøtt (49 kr kg på rema og mye kjøtt og mindre fett) lett i stekepannen (brunet) så la jeg det i bunnen på trykkokeren. Så stekte jeg to løk og et par fedd hvitløk, i litt smør. Helte over kjøttet. En halv liter vann helte jeg over, og litt oksebuljong. Har kjøpt en flytende flaske med noe greier på Coop. Hadde en boks tomater over. Så krydret jeg dette. Salt, pepper, paprikakrydder, rosmarin, basilikum og litt flytende chili. Salt, pepper, timian tror jeg. Alt mulig man tror er godt. Etter 20 min senket jeg trykket og hadde oppi gulrøtter og poteter. Det godgjorde seg i nye 10 min i kokeren.
Dette tok en god time å lage da, men et par dager etter prøvde jeg på nytt og det gikk mye raskere. Jeg ser for meg at man hvis man har det travelt kan kutte opp alt dagen før så det går enda raskere.