Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Skal dine barn på Halloween-runde?
Ja, såklart! 85 50,00%
Ja, må vel følge strømmen 26 15,29%
Nei, vi velger HalloVenn-fest istedet 10 5,88%
Nei, vi slukker lys og later som vi ikke er hjemme 14 8,24%
Vi har ikke barn som deltar, men vi åpner opp og pøser på med godteri 19 11,18%
Her hos oss er det ingen barn som går Halloween-runde, heller ikke vårt/våre 16 9,41%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-12, 21:40   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Jeg syns ibunn og grunn at hele Halloween-greiene er en usympatisk egogreie, og har med blandede følelser vært med på å sende gullungene på dør med store bøtter (vel, de har faktisk fått relativt små poser/spann) for å tigge godteri. Dersom de ikke får godteri er det lov å gjøre rampestreker, selv om jeg egentlig heldigvis ikke har opplevd det eller informert mine barn om det. "Knask eller knep!?" skal man jo si. Trick or treat?

I fjor var det veldig mange (særlig familier uten barn) som hadde flyktet hjemmefra og slukket lys og låst - vi bor i rekkehus/eneboligstrøk med mange barnefamilier men også mange eldre. Jeg skjønner det godt. Det er slitsomt for mange at det ringer på i ett sett i 2-3 timer!

Det hele begynte jo med at vår 2-årige førstefødte ble vettaskremt da det ringte på døra, han løp og åpnet og det var et MONSTER!!!! Han har aldri hoppet så høyt og sprettent i mine armer noensinne. Året etter skjønte han litt mer, og da han var 4 år var det jo spennende, han fikk da lov å gå en liten runde med noen nabobarn + 1 voksen. Året etter var dette en selvfølge som "alle" barn var med på. Jeg har hatt litt blandede følelser, men lever meg jo inn i den voldsomme spenninga og moroa for barna! Handelstanden tjener rått på dette, og jeg har lagt igjen litt selv ved å kjøpe kostymer og Halloween-effekter for en hundrings og UTDELINGSVENNLIG, HYGIENISK Halloween-godteri for en hundrelapp eller noe sånt til alle djevlene som ringer på.

Også er det jo på en ukedag. Det ene året styrte jeg ungene inn til nærmeste lørdag (mange feierer jo Halloween på en lørdag) for jeg syns det passet best i forhold til godteri, være lenge oppe og ikke skole dagen etter osv. Det var ikke særlig populært hos naboene, de stakkars barna fikk surmuling om at det var ikke idag det var Halloween, de hadde ikke godteri og dører som smalt igjen.

Nå har jeg luftet for barna at i år blir det kanskje HalloVenn-fest (fokus på være en god venn, bli kjent med nye barn, kle seg ut som noe som ikke er så skummelt og mottoet: "Du skal være mot andre som du vil at de skal være mot deg", trylleshow og godteri/is og brus) i stedet for å gå rundt og tigge godteri med de grusomste masker. Det ble ikke helt godt mottatt hos størstemann.

Er det HalloVenn-fest der dere bor? Er det et alternativ for dere? Det vokser iallefall veldig i popularitet, og det syns jeg er fin ting. Om et par år er hele kanskje Halloween avviklet?

Men i romjul, da kan barna gå julebukk, kle seg ut og synge julesanger. Vesla sa på eget initiativ at hun ville gjøre dette, for hun hadde sett det på "Jul i Svingen"! Det er mye koseligere å glede andre på den måten.

Til nå har jeg altså delt Halloween-engasjementet og spenningen med barna, og gått rundt med dem, f.eks utkledd som heks. Klart det er litt moro, men jeg er igrunn motstander og har nå tenkt å ta et upopulært grep - som kan bli veldig vellykket...

Noen som deler mine tanker?

Sist redigert av Amelie : 28-10-12 kl 16:14.
Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.