Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-12, 10:42   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes faktisk ikke at det å mene at man ikke skal kunne ta abort etter voldtekt er verre enn å mene at man ikke skal kunne ta abort dersom man har vært sløv og ikke brukt prevensjon.

Jeg synes at man får være konsekvent egentlig jeg. Enten så mener man at et foster før uke 12 har ikke menneskeverd og da kan moren bestemme å ta det bort uansett grunn. Eller så mener man (jeg er uenig i dette da) at fosteret har fullt menneskeverd fra unnfangelse. Da følger det helt logisk at man også er mot abort etter voldtekt.

Jeg kommer alltid i konflikt med meg selv når jeg skal tenke på de spørsmålene der. For på den ene siden kan jeg ikke se at det går noen grense ved 12 uker som skulle tilsi at det er noe mindre ok med abort etter enn før. Det er en pragmatisk satt grense. I tillegg er det ganske store slingringsmonn ved UL som gjør at grensa i praksis går ved et foster som ikke kan være yngre enn 12 uker. Dvs mer 14 enn 12. Uten at det spiller så stor rolle for hvordan jeg tenker, i motsatt ende av skalaen går slingringsmonnet en uke i motsatt retning, dvs ved 22 uker selv om levedyktighet defineres som 23 uker. Grensen for levedyktighet er den eneste jeg greier å forholde meg til egentlig og selv den er absolutt diskuterbar. Vår inngripen i livets begynnelse og slutt er etisk vanskelig, Og det er ikke mulig å definere seg ut av de dilemmaene. Det er imidlertid ikke noen mulighet å lukke øynene og insistere på at Naturlig er fasiten.

Jeg ender derfor med å tenke ulikt hvis man diskuterer lovverk og for min egen del. For min egen del kan jeg ikke helt se for meg hva som skulle til for at jeg skulle tatt abort. Dvs jo, jeg kan faktisk se for meg noen situasjoner, men ikke med et presumptivt friskt foster. Når det gjelder lovverket ser jeg ikke at det kan være så mye strengere enn idag. Det skyldes selvfølgelig at jeg ikke har et så ekstremt syn at jeg mener at abort er babydrap. Mener man det er jo resten enkelt egentlig, å argumentere for at abort er greit ved voldtekt med det grunnsynet i ryggen blir veldig merkelig synes jeg. Men jeg synes det er tragisk mange aborter. Likevel kan jeg ikke se at noen andre enn kvinnen selv er nærmere eller mer kompetent til å ta dette valget på vegne av seg selv og sitt eget barn.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:18.