Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva boikotter du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-12, 08:55   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men det er langt færre lovbrudd og forskriftsbrudd i pelsnæringa enn i andre næringer. Er det lovverket du ikke er enig i da?

For meg er pelsdyroppdrett unødvendig. Å bruke pels/skinn fra dyr der vi også kan spise kjøttet er mer akseptabelt for meg. Jeg vil påstå at en sau som går ute det meste av sommeren har hatt et bedre liv enn en mink som lever i et lite bur.

Og er det virkelig langt færre lovbrudd og forskriftsbrudd i pelsdyrnæringen (prosentvis av antall dyr) som går på dyras helse og "velvære" enn i andre næringer? Det er ikke mitt inntrykk. Finnes det statistikk som understøtter dette?

Min dårlige samvittighet er at jeg spiser kyllingkjøtt.

Gammel 01-11-12, 08:57   #2
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Min dårlige samvittighet er at jeg spiser kyllingkjøtt.

Og nå fikk jeg litt dårlig samvittighet for at jeg til nå ikke har hatt dårlig samvittighet over at jeg spiser kyllingkjøtt. Kan noen informere litt? Gjerne om Prior - jeg har fulgt for dårlig med her.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 09:10   #3
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg boikotter en lokal "Name it" butikk. Daglig leder der (vet ikke om hun er det lenger) utviste særdeles dårlig service ovenfor meg en gang, for en del år tilbake - og jeg banna på at jeg ikke skulle sette mine bein der igjen. Det har jeg heller ikke gjort. I grunn har jeg spart en del på det, for jeg var ivrig stamkunde.

Gammel 01-11-12, 09:08   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er pelsdyroppdrett unødvendig. Å bruke pels/skinn fra dyr der vi også kan spise kjøttet er mer akseptabelt for meg. Jeg vil påstå at en sau som går ute det meste av sommeren har hatt et bedre liv enn en mink som lever i et lite bur.

Uten å ha fagkunnskap på området, antar jeg dessuten at rovdyr trives [enda] dårligere med å sitte i bur enn kyr og sauer trives med å holdes som tamdyr. Jeg også tro at flokkdyr synes det er greiere å leve tett innpå artsfrender. Tam mink og rev er vel også mye mer lik de ville variantene, mens kyr, griser og sauer er avlet frem til å være tamdyr, det skulle jeg også tro gjør en del forskjell mht. trivsel?

Gammel 01-11-12, 09:12   #5
Joy Stark
Superduperaktiv

Joy Stark sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Mat med MUK kjøper jeg ikke og jeg er sterkt i mot det. Ellers så er det vel ikke så mye jeg boikotter tror jeg.

Gammel 01-11-12, 09:16   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joy Stark, her.

Mat med MUK kjøper jeg ikke og jeg er sterkt i mot det. Ellers så er det vel ikke så mye jeg boikotter tror jeg.

Kan du si litt om hvorfor du er imot MUK?

Gammel 01-11-12, 10:35   #7
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hadde man begynt å spise minkene, hadde det vært greit da? Jeg tror faktisk ikke folk hadde reagert noe særlig om mink ble sett på som mat i tillegg til pels, selv om forholdene var de samme som i dag, eller til og med verre.
Det er jo også interessant at flertallet i Norge er imot pels (sier de), men å møte opp i det årlige fakkeltoget er ikke like interessant. Trist.

Nei, jeg synes ikke det er greit å holde rovdyr i små bur for matproduksjon heller. Domestiserte dyr som ku, sau, hest, gris og fjørfe er annerledes i mine øyne. Og mitt inntrykk er at det legges bare større og større vekt på dyrevelferd i Norge. Jeg har fulgt svineproduksjon i mange år, og det har skjedd store endringer bare de siste årene. Mange produsenter legger ned virksomheten nå, fordi det kreves større investeringer og ombygginger for å kunne oppfylle kravene som settes. Jeg har ikke dårlig samvittighet i forhold til å spise norsk kjøtt, bortsett fra kylling. Der er inntrykket mitt at det aksepteres for store påkjenninger for dyrene, for store tapstall osv.

Skilpadda skrev det på en god måte:

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Uten å ha fagkunnskap på området, antar jeg dessuten at rovdyr trives [enda] dårligere med å sitte i bur enn kyr og sauer trives med å holdes som tamdyr. Jeg også tro at flokkdyr synes det er greiere å leve tett innpå artsfrender. Tam mink og rev er vel også mye mer lik de ville variantene, mens kyr, griser og sauer er avlet frem til å være tamdyr, det skulle jeg også tro gjør en del forskjell mht. trivsel?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det er jo også interessant at flertallet i Norge er imot pels (sier de), men å møte opp i det årlige fakkeltoget er ikke like interessant. Trist.

Hvorfor i all verden er det trist? Må man gå i fakkeltog for å vise Ekte EngasjementTM? Har du dokumentasjon på at det er en aksjonsform som fører til endring? Og hvor går dette årlige fakkeltoget? Ikke i nærheten av der jeg bor i hvert fall.

Gammel 01-11-12, 10:40   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor i all verden er det trist? Må man gå i fakkeltog for å vise Ekte EngasjementTM? Har du dokumentasjon på at det er en aksjonsform som fører til endring? Og hvor går dette årlige fakkeltoget? Ikke i nærheten av der jeg bor i hvert fall.

Det foregår bla. i Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim. Står mer om det her.
Jeg vil nå tro det kan føre til en endring om mange nok deltar, i det minste. Det er jo en demonstrasjon. Jeg stiller i hvert fall opp. Det er 9. året det arrangeres, og pelsbransjen lever jo selvsagt (dessverre) enda, men alt som KAN føre til en nedleggelse, har i hvert fall min stemme (og deltakelse).

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.