|
|
|
|
#1 |
|
Ustabil
|
Sv: Følge miljøfartsgrensen?
I utgangspunktet er det pga svevestøv. Oslo ligger litt "dypt" og derfor legger det seg i tørre perioder om vinteren et tykt lav av støv og forurensning over store deler av byen, mye av dette skyldes vegslitasje. Man har allerede forbud mot piggdekk, for å redusere slitasjen, men i tillegg har man altså fått det for seg at lavere hastighet reduserer utslipp og vegslitasje. Men det er sørgelig dårlig bevist. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Truth is in the x-files
|
Hva er mest sansynlig? At vegvesenet støtter seg til internasjonale og nasjonale undersøkelser som viser at det blir mindre spredning av svevestøv ved lavere fartsgrenser? Eller at vegvesenet innfører dette upopulære tiltaket for å plage bilistene?
|
|
|
#3 |
|
Ustabil
|
Det var nå også en vinkling. Jeg tror ikke at vegvesenet gjør dette for å plage bilistene, men det endrer ikke det faktum at det mer eller mindre er en "teori" som de prøver ut. Det er ikke bevist at luftkvaliteten i Oslo har blitt noe bedre siden de begynte med miljøfartsgrense på vinteren. Undersøkelsene spriker. Jeg forsvarer vegvesenet likevel, for de prøver i alle fall å gjøre NOE. Men det betyr ikke at det de gjør er evig og alltid riktig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Truth is in the x-files
|
Rett skal være rett: Når det regner er tiltaket helt unyttig, da regn demper svevestøvet effektivt. Men noe væravhengig fartsgrense tillater ikke teknologien eller økonomien.
|
|
|
#5 |
|
Hertuginne
|
Det er dette jeg er litt usikker på. Teknologien tillater nok at man har variable fartsgrenser, dette er jo noe som finnes på enkelte av Osloveiene allerede. Og har man slike skilter så slipper man alt arbeidet med å sette opp og ta ned skilt to ganger i året, som man må gjøre nå på både rv4 og ring 3. Jeg tror også at man ville oppnådd en større respekt for fartsgrensen blant folk om man faktisk trodde på at hastigheten var satt ned den dagen fordi det var nødvendig, ikke bare fordi det "er sånn det er om vinteren".
|
|
|
#6 |
|
Truth is in the x-files
|
Jeg har spurt dem
|
|
|
#7 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ikke det var det å kjøre 10 km for fort som var arrogant, men å si at man kjører minst 10 km for fort. Dvs. at man unngår å holde fartsgrensen, men går inn for å kjøre for fort, hver gang. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|