Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

70 år siden Donau

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-12, 09:55   #1
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Jeg leste et debattinnlegg i Dagbladet (tror jeg det var) i helgen om en undersøkelse blant norske jøder i dag og hvor kort 70 år oppleves og hvor tilstede denne historien er i livene deres fortsatt. Unger etter overlevende som forteller om elefanten i rommet som aldri ble snakket om, men som alle visste om. Det var veldig sterkt, for 70 år føles jo som ganske lang tid, men det er jo ikke det. Og det er en del av historien som ikke er fortalt så mye om, annet enn veldig saklig "dette skjedde" og ferdig med det, liksom.

Gammel 26-11-12, 09:59   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg leste et debattinnlegg i Dagbladet (tror jeg det var) i helgen om en undersøkelse blant norske jøder i dag og hvor kort 70 år oppleves og hvor tilstede denne historien er i livene deres fortsatt. Unger etter overlevende som forteller om elefanten i rommet som aldri ble snakket om, men som alle visste om. Det var veldig sterkt, for 70 år føles jo som ganske lang tid, men det er jo ikke det. Og det er en del av historien som ikke er fortalt så mye om, annet enn veldig saklig "dette skjedde" og ferdig med det, liksom.

Den sto i Aftenposten (og kanskje Dagbladet også)? Jeg leste den i helgen, og den var tankevekkende.
http://www.aftenposten.no/meninger/k...r-7053776.html

Gammel 26-11-12, 10:06   #3
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Siden jeg er lærer, er jeg så heldig at jeg får lov å undervise i temaet. De norske jødenes skjebne under 2.verdenskrig legger jeg mye vekt på, jeg trekker helst frem personer fra nærområdet og historiene deres. Det er rystende historier.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 10:08   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Siden jeg er lærer, er jeg så heldig at jeg får lov å undervise i temaet. De norske jødenes skjebne under 2.verdenskrig legger jeg mye vekt på, jeg trekker helst frem personer fra nærområdet og historiene deres. Det er rystende historier.

Hvilket årstrinn er det "vanlig" å begynne og lære om 2. verdenskrig?

Gammel 26-11-12, 10:16   #5
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Vi har det på 9. trinn.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 23:47   #6
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Datteren min hadde det forrige skoleår, altså på 9.trinn.

70 år siden, er ikke lenge. Jeg husker ikke så mye om holocaust fra min skoletid, men etter å ha vært i Auswich og Birkenau for litt over 2 år siden, har jeg lest masse. Bøker, på nettet, sett filmer.....sett på bildene jeg tok da jeg var i Polen. Det er så tragisk.

Har også planer om å besøke det jødiske museumet i Oslo, men har desverre ikke kommet så langt ennå.

Takk for boktips, forresten. Den skal leses.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 01:24   #7
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Så viktig å ikke glemme, og viktig at det blir enkeltmennesker, og ikke bare ufattelige drapstall og en stor gruppe man snakker om.

Jeg så samme dokumentar som deg, Nabojenta.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

På mannens skole har de det som 9. trinnspensum, men det er vel vanlig ha litt om det tidligere også. I eldstens 7. klasse har de nettopp lest og sett Gutten i den stripete pyamasen, og jeg regner med at de da også har jobbet noe rundt temaet i tillegg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 07:53   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk et storts sjokk for 18 måneder siden når noen jeg kjente fortalte at de var fornektere. Jeg sliter litt med å forholde meg til dem også på andre måter.

Min tante (min mors beste venninne) var syk når familien flyktet. Faren og besteforeldrene ble igjen med henne. Det kostet far og besteforeldrene livet. Tanten overlevde ved å bli evakuert til Sverige.

Når jeg dagen etter "det store sjokket" ble spurt hva jeg skulle den dagen, sa jeg dra på Hollocaust museet og som sagt så gjort. Det ble tøfft. Der lærte jeg at Tantens far levde helt til våren 45. Muligens av de som hadde overlevd om jødene fikk være med de hvite bussene som andre norske fanger.

Tanten og jeg diskuterer litt. Hun likte ikke at Mazungen vet at hun måtte flyktet. Hun mener hun "tok jo tog", og gikk ikke gjennom skogen. Likefullt ville hun ikke overlevd.

Min mor som gjennom sin beste venninne (som hun bare kjente lit i 1940 da de var 8) var veldig preget av mye fra krigen. 2 uker for arrestasjonene var hun i bursdag med Cissi Klein, og jeg kjente henne igjen på klassebildet mor hadde tatt vare på. (Trondheims mest kjente offer).

Det er mye kollektiv skyld i denne saken. Det var ikke tyskerene som arresterte og deporterte disse. Der Dansk politi advarte jødene og flere fikk flyktet, samarbeidet Norsk Politi. Sannheten er at Nordmenn lot dette skje. Jødene var stort sett godt integrerte i lokalsamfunnene sine, så fremmedfrykt er ikken forklaring god nok.

Det som skremmer meg mest er at propegandaen fra 30 og 40 tallet fremdeles blir trodd av mange. At jøde påny er et skjellsord er helt utrolig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.