|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Hertuginne
|
Sv: 70 år siden DonauJeg leste et debattinnlegg i Dagbladet (tror jeg det var) i helgen om en undersøkelse blant norske jøder i dag og hvor kort 70 år oppleves og hvor tilstede denne historien er i livene deres fortsatt. Unger etter overlevende som forteller om elefanten i rommet som aldri ble snakket om, men som alle visste om. Det var veldig sterkt, for 70 år føles jo som ganske lang tid, men det er jo ikke det. Og det er en del av historien som ikke er fortalt så mye om, annet enn veldig saklig "dette skjedde" og ferdig med det, liksom.
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Sv: 70 år siden Donau
Den sto i Aftenposten (og kanskje Dagbladet også)? Jeg leste den i helgen, og den var tankevekkende.
|
|
|
|
#3 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 70 år siden DonauSiden jeg er lærer, er jeg så heldig at jeg får lov å undervise i temaet. De norske jødenes skjebne under 2.verdenskrig legger jeg mye vekt på, jeg trekker helst frem personer fra nærområdet og historiene deres. Det er rystende historier.
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Hvilket årstrinn er det "vanlig" å begynne og lære om 2. verdenskrig?
|
|
|
|
#5 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Vi har det på 9. trinn.
|
|
|
#6 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 70 år siden DonauDatteren min hadde det forrige skoleår, altså på 9.trinn. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: 70 år siden DonauSå viktig å ikke glemme, og viktig at det blir enkeltmennesker, og ikke bare ufattelige drapstall og en stor gruppe man snakker om.
På mannens skole har de det som 9. trinnspensum, men det er vel vanlig ha litt om det tidligere også. I eldstens 7. klasse har de nettopp lest og sett Gutten i den stripete pyamasen, og jeg regner med at de da også har jobbet noe rundt temaet i tillegg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: 70 år siden DonauJeg fikk et storts sjokk for 18 måneder siden når noen jeg kjente fortalte at de var fornektere. Jeg sliter litt med å forholde meg til dem også på andre måter. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|