Sv: Er ikke Jesus kul lenger?
Jeg synes det er helt naturlig at en serie som Julekongen, laget i 2011 for dagens barn er uten noe særlig religiøst innhold. Vi er i dag et så gjennomsekulært samfunn der de aller fleste av oss har beveget oss så langt vekk fra alt som har med religion å gjøre som overhode mulig, og dette gjenspeiler seg jo i alt ellers i samfunnet også, inkludert tv produksjoner av nyere tid.
Så synes jeg det er helt feil fokus å hele tiden snakke som om det er et krav fra minoriteter om at det skal tas hensyn og ikke gjøres ditt eller datt. Dette er IKKE tilfelle, det er svært sjelden minoriteter som fremmer disse kravene (religiøse minoriteter er jo ofte de som virkelig savner et samfunn med mer respekt for tro og religion!). Dette er en gradvis prosess der en større og større andel av befolkningen har lagt frem krav om alternativer til aktiviteter med med religiøst innhold, om det så har vært i regi av skole eller barnehage. Dette er en utvikling vi som liker, i stor grad kan takke organisasjoner som Human Etisk Forbund for og jobben de har gjort siste 20-30 årene spesiellt.
Det er desverre en god del svært usympatiske folk, deriblandt Breivik som har skrevet mye om den gradvise avkristningen av Norge og hvordan dette starter tidlig i barnehage. Det er selvfølgelig, den politiske korrekte eliten som styrer dette prosjektet uten godkjenning fra "folket". Desverre er det også en god del andre krefter i samfunnet som bruker denne argumentasjonen, og derfor tror jeg det er genuint vanskelig å debattere dette på en god og skikkelig måte.
For jeg skjønner veldig godt hva Gaia mener selv om jeg er veldig uneig med henne i sak. Jeg tror det er meg og andre sekulære som i veldig stor grad får det som vi ønsker i dagens samfunn. Og jeg må jo benytte anledningen til å si at jeg er evig takknemmlig for at vi endelig, i økende grad ser at det er helt naturlig at vi i økende grad overlater ansvar til religionsforkynning til den private spære.
Men, jeg blir like flau hver gang folk himler over at noen er kristne eller det er veldig gøy å le av "happy clappers" helt uten å ofre en tanke til at man er med på å gjøre det stuerent å le av religiøse mennesker. Det komiske er at dette ofte er mennesker som nettopp er over snittet opptatt av "inkludering".
Sist redigert av Lisa : 17-12-12 kl 15:56.
|