Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktråden for 2013 med en post for hver bruker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-13, 11:13   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktråden for 2013 med en post for hver bruker

Jeg skal være med og har som mål å lese mye oftere i 2013 enn i minimumsåret 2012.

Januar:
1. Charlotte Brontë: Jane Eyre
Hva kan jeg si?
2. Emily Brontë: Stormfulle høyder
Jeg hadde gruet meg, men koste meg gjennom hver eneste side.
3. Heidi Linde: Under bordet
Litt lettbent, men med god bunn og fine personskildringer.
4. Heidi Linde: Juggel
Jeg likte denne også, og har til nå likt alt jeg har lest av Heidi Linde. Hun skriver litt hverdagslig, men om de store tingene i mennesket.
5. Siri Hustvedt: Sommeren uten menn
Tidvis veldig god, men falt totalt gjennom i andre deler.
6. Linda Olsson: La meg synge deg stille sanger
Boken har så stort potensiale med et vakkert språk og mange store historier som vil ut, men tilsammen ble den litt uforløst og litt for overfladisk til at jeg ble ble bergtatt.

Februar:
7. Helga Flatland: Bli hvis du kan. Reis hvis du må
Nydelig historie om tre kamerater som reiser fra bygde-Norge til Afghanistan.
8. Helene Uri: Honningtunger
Typisk Uri med mye språklek, gale kvinner som man ikke kan like, men syns synd på likevel og en og annen overraskende tvist. Jeg begynner å like Helene Uri, jeg altså, forutsigbar syns jeg iallefall ikke hun er.
9. Simon Stranger: Mnem
Jeg likte godt bakteppet med den utopiske byen Nem og de intrikate bykartene, gatenavnene og historien om byggingen av Nem. Jeg likte også mange av de små fortellingene som ble avledet under rundturen i byen. I tillegg syns jeg det var en veldig morsom måte å bygge opp en roman på - det at den spant rundt byen. Det jeg ikke likte var at mange av de største historiene er uforløst og at det bare skrapes overfladisk i selve rammehistorien. Jeg ble litt frustrert av å ikke bli bedre kjent med hovedpersonene.

Mars:
10. Helga Flatland: Ingen vil hjem. Alle vil tilbake.
Oppfølger til Bli hvis du må. Reis hvis du kan. Jeg likte den første veldig godt, og denne enda bedre. Hun skriver drivende godt om sorgen etter at tre gutter fra bygde-Norge dør i Afghanistan. Imponerende innsiktsfullt og gripende skrevet. Håper veldig at dette blir en trilogi.
11. Heidi Linde: Agnes i senga.
Denne hadde jeg litt forventninger til etter å ha lest to tidlige utgivelser av henne i januar og likt dem godt selv om de var litt ungdomsbok-aktige i formen, men jeg har også lest Nu, jævlar! som jeg syns var en veldig god bok og tenkte at hun var kommet et stykke på vei som forfatter. Dessverre så var ikke Agnes i senga i nærheten av kvaliteten til Nu, jævlar! så jeg endte opp med å være ganske skuffet og tror at jeg er ferdig med Heidi Linde for en god, lang stund.
12. Trude Marstein: Elin og Hans
Mørk roman om en nyblitt enkemann og hans tanker om det vaneekteskapet han har levd i i 23 år. Skrevet i et langt stykke med tankesprang hit og dit om fjern fortid, nær fortid og nåtid. Godt skrevet.
13. Knut Hamsun: Victoria
Jeg fant frem det gamle eksemplaret i mammas bokhylle som jeg ga opp da jeg var tidlig i tenårene. Denne gangen fullførte jeg i et stort jafs og gleder meg til å diskutere med de andre som har deltatt i lesesirkelen.
14. Lawrence Hill: Noen kjenner mitt navn
Etter å ha lest en haug med kvinnelige norske forfatter omhandlende norsk hverdagsliv og norske hverdagsproblemer, så ble jeg rimelig slått i bakken av denne boken om slavetrafikken mellom Afrika og Amerika. Fortalt gjennom en fiktiv historie, men med solid kunnskap i bunnen. Fantastisk bok som menneskeliggjør den tragedien slavehandelen utgjorde for enkeltmenneskene og for samfunnet både i Afrika og Amerika. Den favner også en stor del av slavenes historie som jeg med skam må innrømme at jeg ikke visste stort om. Årets beste leseropplevelse til nå, jeg har lest i alle tenkelige og utenkelige situasjoner de siste tre dagene.
15. Steve Sem-Sandberg: De fattige i Lodz
Om jødegettoen i Lodz i Polen under 2. verdenskrig. Velskrevet om et velkjent og alltid like rystende tema. Bygger på gettoens egen krønike og historier fra de få som overlevde.

April:
16. Mari Jonassen: Alt hva mødrene har kjempet
10 historier om kvinner deltok i norsk motstandsarbeid under 2. verdenskrig. Spennende historier og interessant å lese hvordan kvinnenes innsats har blitt underkommunisert og mindre verdsatt. Språket er litt akademisk og det gjør formidlingen av kvinnenes historier litt flat og tørr etter min smak, tidvis nærmest oppramsende, men alt i alt en god bok.
17. Hélène Berr: Dagbok 1942-44
Den autentiske dagboken til en ung, jødisk kvinne i Paris. Hun er svært intellektuell og kunstnerisk anlagt så boken er svært godt skrevet. Hun ble deportert fra Paris på nyåret i 1943 og i dagboken beskriver hun nøkternt og levende hvordan hun opplever å se tusenvis av mennesker rundt seg, kjente og ukjente, forsvinne. Den handler også om hennes store kjærlighet, hennes studentliv ved Sorbonne og om hennes innsats for en organisasjon som reddet 500 franske, jødiske barn fra å bli deportert. Virkelig en stemme som personliggjør konsekvensen av Holocaust og som gripende skildrer hvordan det var å stå midt oppe i all den absurde grusomheten.

Mai:
18. Fay Weldon: Huset Dilberne
Brukte en evighet på denne og den var vel heller ingen høydare. Litt uinspirert og springende historie om livet i en hertugfamilie rundt 1900. Tidvis festlige personkarakteristikker, men boken mangler en tydelig rød tråd, har svake miljøskildringer og ender opp i ingenting.
19. Elsi Rydsjø: Hilde
Da er jeg over på rekreasjonslesing og for meg betyr det gamle ungdomsbøker (30-70-talllet) i fleng. Vanligvis har jeg ikke disse med på listen, men i år har jeg bestemt meg for å logge de bøkene også, og se hvor mange jeg faktisk leser på et år. Denne her hadde jeg ikke lest før, og jeg tror det må finnes en oppfølger for slutten var ikke helt sånn ungpikeslutter skal være. Søt bok om opp til flere alvorlige tema.
20. Karin Thordeman: Skjærgårdens melodi
Mer rekreasjon. Denne hadde jeg heller ikke lest før.

Juni:
21. Herman Koch: Middagen
Velskrevet, men jeg likte ikke historien. Creepy og for mye psykologi. Not my thing.
22. Arne Berggren: Rubinen
Ungdomsbok i Dauinger-serien som Vesla insisterte på at jeg skulle lese. Hun syns den var superspennende, jeg syns den var veldig enkel - selv til ungdomsbok å være. Det kan også ha med at jeg aldri leser serier å gjøre. Alt for mye blir hengende i luften. Antakelig er den skrevet mest med tanke på at det skal lages TV av den, og jeg tror den blir veldig bra som ungdomsserie på TV.

Juli:
23. John Irving: I en og samme person
. John Irving altså. Jeg blir bare så bergtatt. Fantastisk velskrevet roman, mye kjent (og kjært) irvingsk, (spoilet fordi deler av innholdet røpes) men denne gangen med nye tabubrytninger og inngående beskrivelse av AIDS-epidimien i New Yorks homsemiljø på 80-tallet som traff midt i magen da boken virket som mest tilforlatelig og fredelig.
24. Carolina de Robertis: Perla
For en gangs skyld leste jeg en helt roman i et stykke fra perm til perm. En deilig dag i båt, mutt-plutt alene i mange timer - en utrolig luksus for meg. Og så endte jeg med å gråte meg gjennom denne boken. Sterk historie om å være på begge sider av en stygg, stygg krig. Om å vokse opp på feil side av rettferdigheten etter et stygt diktatur og om å være sterk nok til å skape sin egen fremtid. Anbefales.
25. Katherine Webb: Det du ikke ser
Nei. Dette ble for springende, for mange parallelle historier som hver og en blir for uforløste. Interessant tema om sufragetter og brytningstid, men en altfor svak fortalt historie. Nærmest litt kiosklitteratur-aktig. Skuffet.

August:
26. Ernest Hemingway: Og solen går sin gang
Jeg hadde jukset litt og lest en del om boken på forhånd sånn at jeg hadde en viss forståelse av bokens betydning litteraturhistorisk og historisk sett og slik at jeg visste hva som ble oppfattet å være temaet. En epoke i verdenshistorien jeg vet ganske lite om er nettopp mellomkrigstiden, så det var helt nødvendig å jukse for å få noe utbytte av boken. En sår og egentlig ganske tragisk historie om tapt ungdom, håpløs kjærlighet, men også en forrykende beskrivelse av en spansk fiesta med tyrefekting og det hele. Fortsatt Hemingway-fan etter denne. Oversettelsen fra 1929 var i grunnen ikke så verst, og det var mange nostalgisk-fine ord og uttrykk som krydret språket.

September:
27. Ernest Hemingway: Farvel til Våpnene
Jeg ble så bergtatt av denne boken. Det er noe med knappheten i språket og den likevel sterke tilstedeværelsen av hovedpersonen som tiltaler meg veldig.

Oktober:
28. Helga Flatland: Det finnes ingen helhet
Flatland skuffet ikke denne gangen heller. Fortsatt svært gripende om sorg, relasjoner og om alle tingene som aldri blir sagt fordi man tror at andre forstår. Hallvards historie er den som har grepet meg mest gjennom alle tre bøkene tror jeg.
29. Ernest Hemingway: Den gamle mannen og havet
Nydelig bok om mennesket i møte med naturkreftene og egentlig om livet, alderdommen og tusen ting. Samlet i en bitteliten, men veldig vakker bok.
30. Gaute Heivoll: Over det kinesiske hav
Jeg bruker Knausgård-terminologien om denne - sterk historie, svakt fortalt. For det er virkelig en sterk historie om alt som er bra og alt som galt med samfunnet, og ikke minst hvor mye verre alt var før. Han skriver dog fra barneperspektiv og det er sikkert mange som syns det funker, men jeg syns det hindrer for mye av historien. Men likevel en flott bok som jeg kommer til å ha i hodet lenge. Anbefales!

November og Desember:
31. Per Olov Enquist: Musikantenes uttog
Mørk og dyster, men likevel ganske lystig skrevet roman om arbeidere på den svenske landsbygda rundt 1910. Based on a true story såvidt jeg forstår. Veldig interessant og egentlig litt overraskende om et tema jeg visste null nada om i forkant.

Desember:
32. Annik Saxegaard: Ung dame av god familie
Rekreasjonslesing for slitent hode.
33. Natasha Solomons: Fortellingen i fiolinen
Spennende, handlingsmettet og perfekt juleferielektyre.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 31-12-13 kl 15:06.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.