Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Jeg har utelukkende positive opplevelser med politiet på det personlige plan. Jeg tror alle etater sikkert har sine utfordriner, men min erfaring er at egen tilnærming ofte har mye å si for hvordan man blir møtt. Jeg har bistått andre i politirelaterte situasjoner og blant annet rådet dem til å prøve å legge lokk på sinne og frustrasjon og prøve å tilnærme problemstillingene seg på en konstruktiv måte.
Det er min erfaring også. Det er jo menneskelig, men også tankevekkende og en smule bekymringsverdig. Så vidt jeg husker ble det gjort en undersøkelse som avdekket at ressurssterke fikk bedre hjelp på legevakta, mens folk som snakket dårlig norsk eller ikke kunne kodene lettere ble avvist (mulig dette var i forbindelse med en sak der en familie ble avvist og barnet døde på venterommet. Jeg husker ikke detaljene helt). Både politi og førsteledds helsetjeneste vil i stor grad møte samfunnets minst ressurssterke, og bør da få god opplæring i hvordan håndtere folk som blir sinte eller havner i angrepsposisjon når de blir redde, for eksempel.
I enspørsmålstilling som dette syns jeg også det er nyttig å skille på politiet som enkeltpersoner, og politiet som etat.