Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem
Opprinnelig lagt inn av bai, her.
Når det er sagt synest eg det er heilt greit at folk fortel meg at eg bør ha dårleg samvit for å bruke nespresso. Eg treng påminningar om at eg kan tenke meir på jordkloda, og viss vi slutter å minne kvarandre på det "fordi alle andre er så mykje verre, køyrer bil og fly og bruker mac og spis sjokolade", trur eg det er fort gjort å gløyme å tenke på jordkloda. Eg sett pris på slike innspel og eg tenker at det er fint at vi kan minne kvarandre på kva forbruk av alle slag faktisk gjer med planeten.
Jeg tror det er et veldig viktig poeng. Ved å gjøre miljøvennlige handliger, om de er aldri så små minner vi dessuten oss selv på at miljø er viktig. Min erfaring er at om man bare begynner i en ende med noe som virker overkommelig, så baller det lett på seg, slik at man gjør stadig mer av det man burde og mindre av det man ikke burde. Å preparere seg selv på denne måten tror jeg dessuten er en forutsetning for å være innstilt på å gjøre større endringer som gjør en skikkelig inngripen i ens livsstil.
|