Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-13, 23:36   #11
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

OK, glem hytta, hvis det er den du hisser deg opp over. Det var ikke så fordomsfult ment som det var skrevet (mer enn betegnelse på "på fritiden")
Men-det er jo ikke noe spesielt med å jobbe slik du gjør? Jeg kan gjerne møte på jobb halv åtte (når jeg skal begynne åtte) fordi en elev må han en ekstraprøve eller sitte i telefonen med en foresatt kl. 21.00 om kvelden. Jeg har jo fast avspasering for dette om sommeren (så jeg klager ikke- for all del...) og jeg vil jo tro at leger også har mulighet for å avspasere slike ting- en eller annen gang? Har dere ikke det, synes jeg faktisk at hva man kan akseptere å gå utenfor fastsatt arbeidstid må samsvare litt med hvor høy lønn man har, jeg gjør faktisk det. Jeg er også klar over at grunnlønnen til en lege ikke er imponerende høy, men de fleste leger jeg kjenner (jobber på Haukeland + diverse andre steder )har tillegg, ekstravakter og hva_har_du og tjener rundt en mill. alle sammen. Jeg har ellers vanskelig for å tro at timelønnen til en lege er omtrent det samme som timelønnen til en sykepleier, men det må jeg se om jeg finner ut av.

Men leger har virkelig ikke så bra lønn, de jobber mye mer en mange andre. Lønnen er ikke satt for at de skal jobbe mye ekstra for den, den er i utgangspunktet veldig moderat og de høye lønningene til enkelte leger reflekterer bare mengden betalt overtid. Klart man nærmer seg millionen om man jobber 700 overtidstimer. Du hadde jo også nærmet deg den lønnen med to fulle jobber?
Leger har en drøss med unntak fra arbeidsmiljøloven og man får altså ikke tre måneder fri for å ta igjen gratisarbeidet man gjør. Man får derimot avspasere noe av overtiden som er innebakt i turnusen. Dvs. at om de jobber 55-timersuker også får du avspasert deg ned til 50-timersuker. Rochermannen jobber i snitt 46,5 timersuker og det er ganske lite for sykehusleger på landsbasis.

Men. Den overtiden Esme og Katta snakker om får ikke legene tatt ut som avspasering eller lønn nei. Det er rent gratisarbeid som man forventes å gjøre uten å spørre om lønn eller avspasering og må gå på kontoen for "jobbe seg nærmere en overlegestilling".

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.