Sv: Baderomsflisene har løsnet - what to do?
Det er veldig vanskelig å svare på om det er noe farlig/problematisk som har oppstått uten å se gulvet.
Jeg reagerer på at fugene har gått i oppløsning, sementbaserte fuger bør holde lengre enn 10-12 år.
- Dusjes det rett på fugene?
- Hva er underlaget under flisene?
- Hvor i konstruksjonen ligger membranen?
- Er det flisene rundt sluket som løsner? Eller er det midt på gulvet?
- Er det bom i flere fliser? (altså en hul lyd når du "knakker" på flisen).
Det som kan skje, men det vanligste er at dette skjer før 13-15 år har gått, er at man har brukt en jordfuktig mørtel som krever lang tørketid, man legger flisene før støpemassen er gjennomherdet (vanlig er 1 uke pr cm ved standardmørtler), så ligger denne massen uherdet i noen år, før man plutselig en dag smeller kablene på full guffe og sjokkvarmer opp gulvet, herdeprosessen settes i gang og da kan flisene "poppe" fordi støpemassen krymper. Hvis det har bodd ett eldre ektepar som gjerne har hatt en lav/jevn temperatur kan dette skje. Men jeg sier ikke at det har skjedd.
Kommer du til slukristen er det alltid greit å vippe av slukristen og titte litt ned i sluket for å se om man kan se støpen og membranen, dersom det er en slukforlenger der får man ikke noe inntrykk av tingenes tilstand.
Kablene har jeg ikke veldig greie på, men det som kan skade varmekabler er hvis man har en underliggende membran, lagt en jordfuktig mørtel som ikke er komprimert godt nok og det er luftlommer rundt kablene, vann trenger ned mellom fugene, alkalisk vann kommer inn til kablene --> kabler tar skade av alkalisk vann over tid.
Jeg hadde tatt kontakt med en murer i første omgang og bedt om en rask vurdering og anbefaling. Flere byggevareforhandlere har gjerne murere/håndverkere de kan anbefale til denne type oppdrag. Henvend deg til proff-avdelingen i byggevarebutikken.