Sv: Skolevesker til 11000
Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.
Men sett i lys av argumentene om hvilke verdier man lærer barna, som flere poengterer lengre opp i tråden, så synes jeg ikke at det er urelevant i det hele tatt. Man kan jo selvsagt diskutere hvor tidlig barna legger merke til sånt, men sett i ly av moten om lipgloss i ditt barns barnehage er det tydeligvis ganske tidlig.
Jeg sier ikke det er irrelevant, jeg heller, men det er en forskjell på 1500 og 7000, på voksne og barn og på barn i forskjellig alder. Jeg har heller ikke forfektet at barn ikke skal få noenting dyrt eller fint eller med merke på. Alle sånne ting er jeg tilhenger av å kalibrere mot jevnaldrende, men eksepsjonelt dyre vaner må man være oppmerksom på at kan være særs vanskelige å oppretteholde når man går inn i voksenlivet og der har man som forelder et ansvar. Det at både luksusforbruk og inkassogjeld blant unge øker sterkt hvert eneste år er et tegn på at mange har en jobb å gjøre. De som er normalt måteholdne og bevisst på hva som er overdrevent luksusforbruk har jo antakelig kommet langt, men det er altså stadig flere unge som går i den berømmelige luksusfellen.
|