Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overreagerer - fire barn i baksete?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-13, 14:42   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overreagerer - fire barn i baksete?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg kjenner jeg sympatiserer med rine.

Jaddajaddajadda, jeg VET det ikke er OK. Og jeg hadde ikke gjort det selv. Menehh...

Jeg er oppvokst uten sykkelhjelm, og favorittsetet i bilen på vår årlige kjøretur fra Lofoten til østlandet var oppå madrassen som lå over all bagasjen bak. Bilbelter var forbeholdt de voksne i forsetet.

Og det er selvsagt ikke OK, man hadde jo truffet frontruta som et prosjekttil om det hadde gått galt. Og bedre bilsikring har ført til mindre skader. Jeg vet det. Og det er jo bra med mindre skade og sikrere veier. Jaddajaddajadda.

Men av og til blir jeg så lei av all denne sikringa. Bakovervendt, med hjelm, overalt om man ferdes på noe med hjul. Jeg sukket dypt og inderlig (inni meg) da Randi i Karsten og Petra irettesatte mor der hun syklet avgårde uten hjelm.

Hvordan vi voksne ble sikret i bil som små, det er lite relevant. En ting er at det ikke fantes den samme sikringen som i dag, og en annen ting er at trafikkbildet har endret seg veldig fra da til nå. Det som ble regnet som sikkert da, er langt farligere i dag, fordi trafikktettheten er høyere, farten er høyere etc.

Jeg kan også riste litt på hodet av enkelte ting vi gjør med hensyn til å sikre barna våre i dag, men når det kommer til bil, så er ikke det noe jeg rister på hodet av. Det er et område som er ekstremt viktig, og som beviselig redder liv.

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Og til de 4 i baksetet... hadde det vært en km på øde landevei, hadde jeg ikke brydd meg så mye (annet enn at signaleffekten overfor barna var litt bob bob). Noen mil på motorvei - da hadde jeg blitt redd og sint.

Jeg vet ulykker kan skje overalt, men jeg hadde altså ikke reagert likt.

Tja, en øde landevei kan være langt farligere enn en motorvei. Mange kjører minst like fort der som på motorveien, i tillegg til at en øde landevei ofte ikke er bygd for fart.

Men ser hva du mener her, og det jeg reagerer mest på i HI sitt tilfelle er det faktum at to barn har sittet i samme sele. Det er mye farligere enn om et barn hadde sittet løst.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.