Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elleveåring på ti timers togtur alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-13, 13:42   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Jeg tenker litt at på akkurat dette området funker "det gikk jo fint med oss" uttrykket.
For det gikk jo fint. Hvor mange unger kan dere komme på som har blitt borte, mistet, skadet, trakassert, traumatisert, utsatt for overgrep etc. på norske kollektive transportmiddler, de siste 40 åra?

Og, er det virkelig blitt så mye farligere å bevege seg ute i 2013 enn det var i 1988 at unger på 10 år ikke kan slippes ut over litt tid uten tilsyn?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 13:45   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kunne sendt min 11-åring på togtur hvis han ønsket det selv. Jeg bekymrer meg ikke for all verdens mulige scenarier som kan skje og som muligens skjer en gang hver femtiende år. Fulle ungdommer regner jeg med han hadde syntes vært interessant å følge med på...Jeg hadde nok spurt konduktøren om han kunne følge med litt og han ville hatt med mobil hvis han lurte på noe.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 13:55   #3
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tenker litt at på akkurat dette området funker "det gikk jo fint med oss" uttrykket.
For det gikk jo fint. Hvor mange unger kan dere komme på som har blitt borte, mistet, skadet, trakassert, traumatisert, utsatt for overgrep etc. på norske kollektive transportmiddler, de siste 40 åra?

Og, er det virkelig blitt så mye farligere å bevege seg ute i 2013 enn det var i 1988 at unger på 10 år ikke kan slippes ut over litt tid uten tilsyn?

Da jeg var ung, så måtte jeg gjøre en hel masse greier som jeg syntes var skikkelig skikkelig kjipe. Som å spise opp middagen min uansett selv om jeg kastet opp fordi det smakte så fælt, jeg fikk ikke dra på Kalvøya-festivalen da jeg var 17, fordi jeg ikke var 18. Det var aldri noen som kjørte meg noe som helst sted fordi det gikk da buss. Og passet ikke busstidene, så var det synd for meg. Jeg måtte vente ute i timesvis fordi det var da ikke skadelig og så videre og videre. Jeg har lært ett og annet og jeg kjenner derfor at jeg trenger ikke dra mitt barn gjennom alt bare fordi jeg måtte.

Jeg har et selvstendig barn. Han har fått luske på egenhånd ganske lenge nå uten at jeg er bekymret for alt. Han har sluttet på SFO for lengst og han får prøve det meste uten at jeg vrir meg vrang. Jeg klarer faktisk å kjenne på hva jeg synes er kjipt og derfor relatere det til et barn. Ting som er null problem for mitt by-barn kan ansees som totalt umulig for for eksempel et barn som vokser opp på landet og omvendt. Og så lurer jeg på når folk kan komme ned fra sin høye hest og slutte å spille "det gikk jo bra med oss-kortet". Tør jeg minne på at da jeg gikk på barneskolen, så hadde vi heller ikke ADHD, ADD, Tourettes og så videre.

Gammel 27-03-13, 14:14   #4
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Og så lurer jeg på når folk kan komme ned fra sin høye hest og slutte å spille "det gikk jo bra med oss-kortet". Tør jeg minne på at da jeg gikk på barneskolen, så hadde vi heller ikke ADHD, ADD, Tourettes og så videre.

Hva har det med saken å gjøre når det kommer til sikkerhet på tog? Jeg skjønner heller ikke at en togtur er noe "skumlere" i dag enn da vi var små. Nå kan man jo til og med sende med mobiltlf.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 14:20   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Hva har det med saken å gjøre når det kommer til sikkerhet på tog? Jeg skjønner heller ikke at en togtur er noe "skumlere" i dag enn da vi var små. Nå kan man jo til og med sende med mobiltlf.

Det tenker jeg også. Jeg tok toget mellom Bergen - Oslo alene fra jeg var 7-8 år gammel, og da fantes det ikke mobiltelefon.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:00.