Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-13, 18:25   #1
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Jeg er mot at det skal være lov å ha slike dyr som kjæledyr i Norge.
Hvorfor skal det være lov?
Og ikke kom med liksomargumenter om allergikere, det er så mange reptiler i landet allerede osv.
Finnes det egentlig en eneste god grunn til at man skal få lov til å ta dyr som overhodet ikke hører hjemme her inn i landet og holde dem som kjæledyr?

Gammel 16-04-13, 18:43   #2
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Og ikke kom med liksomargumenter om allergikere, det er så mange reptiler i landet allerede osv.
Finnes det egentlig en eneste god grunn til at man skal få lov til å ta dyr som overhodet ikke hører hjemme her inn i landet og holde dem som kjæledyr?

Rett og slett fordi det ikke er alle som finner en hund, katt, marsvin, papegøye interessante. Noen liker reptiler. Når man da klarer ta vare på disse dyrene på en sikker måte for eier og miljøet rundt og man gir dyret alt det trenger. Hvorfor skal ikke vi få holde disse dyrene?

Gammel 16-04-13, 18:47   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Rett og slett fordi det ikke er alle som finner en hund, katt, marsvin, papegøye interessante. Noen liker reptiler. Når man da klarer ta vare på disse dyrene på en sikker måte for eier og miljøet rundt og man gir dyret alt det trenger. Hvorfor skal ikke vi få holde disse dyrene?

Men det er ingen menneskerett å få holde dyr, heldigvis.
Det finnes mange grunner til at man ikke bør få holde slike dyr. Feks er det ikke særlig smart å innføre dyr som ikke har naturlig tilhørighet her. Det har man vel brent seg på mange nok ganger i historien?

Finnes det gode grunner for at det skal bli lov? Jeg syns ikke at noen liker reptiler er grunn god nok jeg altså.
Det er mye mange liker som det ikke er lov til her i landet. Med god grunn.

Gammel 16-04-13, 18:51   #4
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men det er ingen menneskerett å få holde dyr, heldigvis.
Det finnes mange grunner til at man ikke bør få holde slike dyr. Feks er det ikke særlig smart å innføre dyr som ikke har naturlig tilhørighet her. Det har man vel brent seg på mange nok ganger i historien?

Finnes det gode grunner for at det skal bli lov? Jeg syns ikke at noen liker reptiler er grunn god nok jeg altså.
Det er mye mange liker som det ikke er lov til her i landet. Med god grunn.

Det er derfor det er utarbeidet en positivliste, og vi har Mattilsynet, Direktoratet for Naturforvaltning, Vitenskapskomiteen for Mattrygghet, Den Norske Veterinærforeningen og Norges Zoohandler Bransjeforening på vår side. Les mine tidligere svar til Tallulah

Gammel 16-04-13, 19:02   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom man lager gode retningslinjer for dyrehold og en gjennomarbeidet liste for hvilke arter som skal være tillatt (også ut fra tanken om at dyrene på listen ikke skal kunne overleve om de forviller seg), så ser jeg ikke noen grunn til at ikke herptiler skal være like tillatt som papegøyer, store edderkopper, eksotiske fisker, chinchillaer og andre dyr som på ingen måte er naturlige i Norge. (At noen er mot kjæledyr i det hele tatt kan jeg derimot godt forstå.)

Jeg kommer ikke til å stå på barrikadene, men rent personlig kunne jeg veldig godt tenke meg en liten slange eller øgle som kjæledyr.

Og selv om jeg er enig i at det ikke er noen menneskerett å ha kjæledyr, og at allergiargumentet derfor ikke er så veldig mye å slå i bordet med, så synes jeg prinsipielt at man skal ha grunner for å forby ting, ikke kreve grunner for å tillate dem. Dersom et dyr er farlig for norsk fauna, eller det er en belastning for dyret selv å leve i fangenskap, så synes jeg det er gode grunner for å forby folk å holde det som kjæledyr. Men "det er jo mye annet som er forbudt" (og "jeg liker ikke slanger selv") er ikke et godt argument for noe som helst.

Gammel 16-04-13, 19:15   #6
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Huff, nei. Jeg kjenner en slange som rømte fra eieren sin i en leilighet. Den dukket opp i en annen leilighet i blokka, hos en stakkars gammel dame, mange måneder senere.

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor folk vil ha kjæledyr man ikke kan kose med eller som gir noen form for respons overhodet. Ja til katter og hunder i norske hjem!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 19:30   #7
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og selv om jeg er enig i at det ikke er noen menneskerett å ha kjæledyr, og at allergiargumentet derfor ikke er så veldig mye å slå i bordet med.

helt til man får barn som er allergisk, ole har katt, kari har hamster, tommy har hund, emma har 3 rotter osv osv osv..

mens din datter klarer ikke forstå hvorfor akurat HUN ikke kan ha noen dyr? hvorfor kan ikke hun få noe å ta vare på? noe å være glad i? IKKE fordi det ikke finnes noe der ute, for f.eks en leopard gecko hadde vært mer enn supert
for et barn, men din datter kan ikke ha dyr fordi det finnes folk i Norge som ikke liker de.. det er DERFOR en jente på 10 år ikke kan ha en gecko på SITT rom, i VÅRT hjem..

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 20:48   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

helt til man får barn som er allergisk, ole har katt, kari har hamster, tommy har hund, emma har 3 rotter osv osv osv..

Joda, men det er mange grunner til at man ikke har/får ha dyr. Sønnen min har heller ikke noen dyr, av ymse grunner, selv om han sikkert hadde syntes det var både fint og hyggelig - og for ungens del spiller det vel ikke så mye rolle om det er egen allergi eller andre praktiske hensyn som er grunnen.

Gammel 16-04-13, 21:49   #9
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

mens din datter klarer ikke forstå hvorfor akurat HUN ikke kan ha noen dyr? hvorfor kan ikke hun få noe å ta vare på? noe å være glad i? IKKE fordi det ikke finnes noe der ute, for f.eks en leopard gecko hadde vært mer enn supert
for et barn, men din datter kan ikke ha dyr fordi det finnes folk i Norge som ikke liker de.. det er DERFOR en jente på 10 år ikke kan ha en gecko på SITT rom, i VÅRT hjem..

Det skal jo gå an å få unntak fra regelen dersom man har dyreallergi. Jeg har en barndomsvenninne som fikk skilpadde fordi hun hadde astma og var allergisk mot pelsdyr. De måtte bare søke om unntak fra regelen.

Her står det noe om det http://www.naaf.no/no/fakta/Generelt/Skaffe_skilpadde/

Jeg har ikke satt meg inn i denne saken og har ikke noe behov for å holde eksotiske dyr selv.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 22:02   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Det skal jo gå an å få unntak fra regelen dersom man har dyreallergi. Jeg har en barndomsvenninne som fikk skilpadde fordi hun hadde astma og var allergisk mot pelsdyr. De måtte bare søke om unntak fra regelen.

Men det bør jo være en grunn til at man har regler, eller skal man bare ha de fordi at de fleste mener at det er unødvendig å reptiler som kjæledyr? Kjæledyr er jo på de aller, aller fleste måter helt bortkastet (jeg har kaniner selv, bare så det er sagt).

Gammel 16-04-13, 21:07   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Dersom man lager gode retningslinjer for dyrehold og en gjennomarbeidet liste for hvilke arter som skal være tillatt (også ut fra tanken om at dyrene på listen ikke skal kunne overleve om de forviller seg), så ser jeg ikke noen grunn til at ikke herptiler skal være like tillatt som papegøyer, store edderkopper, eksotiske fisker, chinchillaer og andre dyr som på ingen måte er naturlige i Norge. (At noen er mot kjæledyr i det hele tatt kan jeg derimot godt forstå.)

Jeg kommer ikke til å stå på barrikadene, men rent personlig kunne jeg veldig godt tenke meg en liten slange eller øgle som kjæledyr.

Og selv om jeg er enig i at det ikke er noen menneskerett å ha kjæledyr, og at allergiargumentet derfor ikke er så veldig mye å slå i bordet med, så synes jeg prinsipielt at man skal ha grunner for å forby ting, ikke kreve grunner for å tillate dem. Dersom et dyr er farlig for norsk fauna, eller det er en belastning for dyret selv å leve i fangenskap, så synes jeg det er gode grunner for å forby folk å holde det som kjæledyr. Men "det er jo mye annet som er forbudt" (og "jeg liker ikke slanger selv") er ikke et godt argument for noe som helst.

Veldig enig.

Jeg håper det åpnes opp for å lovlig kunne ha visse sorter reptiler her i landet. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det er forbud mot disse artene, når det er tillat med mange andre arter som ikke hører naturlig til her.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 21:32   #12
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Så enig med Skilpadda.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 21:37   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet her, er at Vedum går imot fagetatene med sine egne meninger.

Enig. Poenget med fagetatene må jo være at politikerene skal støtte seg på et faglig grunnlag og ikke gå tvert imot dem på bakgrunn av sine egne følelser. Jeg synes slanger er like OK som andre kjæledyr, ser ikke helt forskjellen på en slange og en katt, sett ut fra kjæledyrfaktoren.

Gammel 16-04-13, 20:55   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 16-04-13, 21:35   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det var jo et ...eh.. mektig argument.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:34   #16
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Nei. Ihvertfall ikke for dyras del. Skjønner ikke hvordan man kan være for det hvis man er mot elefanter på sirkus eller mot pelsdyravl. Eksotiske dyr ønsker seg neppe til Norge. Sorry.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:43   #17
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Nei. Ihvertfall ikke for dyras del. Skjønner ikke hvordan man kan være for det hvis man er mot elefanter på sirkus eller mot pelsdyravl. Eksotiske dyr ønsker seg neppe til Norge. Sorry.

Med den informasjonen som ligger ute nå, og det utstyret tilgjengelig er det meget enkelt å gjennskape det rette miljøet for det aktuelle reptilet

det er vel den store forskjellen på det man gjenskaper ikke noe naturlig for en elefant når den opptrer i et sirkus, ei heller for en rev som er i et lite bur der den knapt kan snu seg det gøyeste hvertfall jeg syntes med denne hobbyen, er og ha store terrarium der man må leite en del etter dyrene for å finne de er mest mulig naturlig da! =)

en slange lever ikke i et miljø likt i en stue, men den har rett temperatur og luftfuktighet den hadde i vill tilstand.
Jeg er usikker på om noen tror dette eller ikke, men det er ikke
snakk om viltfangede dyr! Dette er reptiler som i generasjoner har vært født i fangenskap!

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.