Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-13, 08:40   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det blir jo heilt feil å dømme Haukeland ut frå enkeltsaker. Eg er heilt einig i at i akkurat desse spesifikke sakene har dei gjort ein dårlig jobb. Men jevnt over gjer dei ein veldig god jobb og det er trygt å føde der! Tilsvarande saker som det som har komt opp i media kan sikkert hostar opp frå andre fødeinstitusjonar også.

Jeg dømmer ikke enkeltansatte her, men når 4 av 5 punkter i rapporten omhandler ledelsen er det noe som skurrer.

Sitat:

•Ledelsen er øite lydhør for kritiske spørsmål fra egne ansatte, spesielt om den høye terskelen for å utføre keisersnitt
•Ledelsen følger ikke med på at faglige retningslinjer følges
•Oppfølgning av svikt blir ikke tatt tak i på tilstrekkelig måte
•Ledelsen bruker i for liten grad erfaringer, statistikk, tilbakemeldinger og hendelser til å analysere og justere egen praksis

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:22   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Jeg dømmer ikke enkeltansatte her, men når 4 av 5 punkter i rapporten omhandler ledelsen er det noe som skurrer.

Eg skreiv enkeltsaker, ikkje enkeltansatte
Eg er ikkje ueinig i at ledelsen kunne ha vore bedre.
Men eg står fast på at det er trygt å føde på KK og at KK har eit ufortjent dårlig rykte.

Gammel 17-04-13, 09:36   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men eg står fast på at det er trygt å føde på KK og at KK har eit ufortjent dårlig rykte.

Jeg vil ikke påstå at de ufortjent har fått dårlig rykte, det har de klart å oppnå helt selv.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:40   #4
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

*kremt* Ja, det ser jeg jo nå.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:49   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er trygt og hyggelig å føde på KK hvis du har en så grei fødsel at du egentlig kunne ha født hjemme på badet. Du er en billig pasient, du er en lite krevene pasient, du gir jordmødrene en hyggelig mestringsopplevelse, alt er fint.

Det er ikke trygt eller hyggelig å føde på KK dersom du på noen som helst måte er i en risikogruppe eller har en eller flere risikofaktorer; overtid, setefødsel, tidligere keisersnitt, overvekt, manglende eller treg fremgang, lite liv, osv. Det går gjerne bra, men det er helt jævlig underveis. Og noen ganger, alt for mange ganger, så går det ikke bra.

Alle som bor i Bergen i fødedyktig alder kjenner en eller flere som har mistet friske barn i svangerskap eller fødsel pga at det ikke er tatt keisersnitt. Det er jo helt vilt.

Gammel 17-04-13, 10:03   #6
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er trygt og hyggelig å føde på KK hvis du har en så grei fødsel at du egentlig kunne ha født hjemme på badet. Du er en billig pasient, du er en lite krevene pasient, du gir jordmødrene en hyggelig mestringsopplevelse, alt er fint.

Det er ikke trygt eller hyggelig å føde på KK dersom du på noen som helst måte er i en risikogruppe eller har en eller flere risikofaktorer; overtid, setefødsel, tidligere keisersnitt, overvekt, manglende eller treg fremgang, lite liv, osv. Det går gjerne bra, men det er helt jævlig underveis. Og noen ganger, alt for mange ganger, så går det ikke bra.

Alle som bor i Bergen i fødedyktig alder kjenner en eller flere som har mistet friske barn i svangerskap eller fødsel pga at det ikke er tatt keisersnitt. Det er jo helt vilt.

Nok ein gang, har du sett på statistikken over dødfødslar og antall barn som må overførast til Barneklinikken etter fødsel? KK ligg godt an der i forhold til andre sjukehus.
Det er sjelden at det ikkje går bra. Sjølvsagt er eit tilfelle der det ikkje går bra eigentlig eit tilfelle for mange, men det er altså ikkje bedre andre plassar.

Eg hadde manglande framgang i min første fødsel og i ettertid var KK einig med meg i at dei gjorde eit par feile vurderingar som gjorde fødselen og komplikasjonane verre enn den kunne ha vore. Dei feile vurderingane blei gjort på Storken. Etter at eg kom på Føden blei alt gjort riktig. Men det er lett å vere etterpåklok! Barnet var heller aldri i fare. Det var eg som hadde det fælt. Det viktigaste for meg etter den fødselen var at dei tok sjølvkritikk og lærte av det. Og det syns eg dei gjorde. Eg fekk tipp-topp oppfølging ved neste fødsel og alt blei gjort etter boka.

Gammel 17-04-13, 12:22   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ke? Jeg kjenner ingen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 12:28   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ke? Jeg kjenner ingen.

Jøss, da er du den første jeg har hørt om og har veldig heldige naboer/venner. Jeg vet om flere.
Jeg skulle selvsagt ha skrevet "omtrent alle". Beklager det.

Gammel 17-04-13, 15:09   #9
Simone

Standard

Jøss, da er du den første jeg har hørt om og har veldig heldige naboer/venner. Jeg vet om flere.

Eg kjenner heller ingen, men har jo lest om dei tilfella som har vore i avisa.

Gammel 17-04-13, 19:30   #10
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Jeg kjenner heller ingen og det ville vel vært merkelig også hvis tallet Polyanna nevner på 5 i året er riktig.
Men, jeg kjenner til et tilfelle hvor det kunne gått veldig galt men heldigvis gikk det bra.

Gammel 17-04-13, 12:29   #11
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ke? Jeg kjenner ingen.

Ikke jeg heller.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 15:14   #12
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjenner heller ingen som har mistet pga keisersnittvegring.

Da jeg fikk Lillemor ville forresten legen tvinge meg til å føde i seteleie. Jenta lå i tverrleie da jeg kom inn, og var dagen før blitt estimert til å veie 4,3 kg. Legen snudde henne i seteleie. Ingen problem mente legen. Jeg ble ikke hørt da jeg ikke ville. Dette på tross av at jeg har bekhterev med påfølgende tilstivninger i is-leddene i bekkenet.
Heldigvis snudde jenta seg selv i hodeleie da de satte epidural, så jeg slapp å føde i seteleie. Hun viste seg likevel å være stjernekikker, og var av den grunn vanskelig å få ut, og jeg var veldig dårlig etter fødselen, ute av stand til å forflytte meg på noen som helst måte. Likevel ble mannen sendt hjem kort tid etter fødselen, og jeg ble overlatt til meg selv på barsel, uten hjelp å få.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 15:47   #13
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Ikke jeg heller.

Ikke jeg heller.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.