Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Men salmonellasmitte er et viktig poeng. Og at man ikke skal ha en tilstand slik det er med katter, hvor det er vettløs spredning av dyr og halvville individer er også et stort poeng synes jeg, jeg vil virkelig ikke ha nye slangearter i norsk fauna for eksempel. Derfor blir dette med pris og avl et tema for min del, det bør ikke være for enkelt å få til.
For å bli smittet av salmonella, så må man mer eller mindre spise avføringen til reptilet.
Og det er slettes ikke alle reptiler som er bærere av salmonella heller.
Man må ikke høre på Dyrevernalliansens skrekkpropaganda om at mennesker kommer til å dø hvis reptiler blir lovlige pga salmonella. Det er komplett tull og tøys.
Katter og hunder er ikke noe mindre utsatt for zoonoser (smittsomme sykdommer fra dyr) enn hva reptiler er. Faktisk, så har reptiler mindre zoonoser enn de fleste pattedyr vi mennesker ellers har rundt oss. Reptiler er så anerledes fra oss at bakteriene stort sett ikke har noen virkning på pattedyr.
Her er forøvrig en liste over koselige zoonoser man kan få fra blant annet hund. http://www.uptodate.com/contents/zoonoses-from-dogs
Allikevel så er ikke disse zoonosene nok til at folk "dør" av hunder.. iallefall ikke av zoonosene. 
Ang reptiler overleve i norsk fauna....
Jeg klarte en gang å sette en beholder med noen baby-gekkoer i nærheten av et åpent vindu på høsten i fjor, temperaturen var rundt 4-5 grader ute og det blåste litt kaldt inn. 1 gekkounge døde, 5 var kraftig redusert. (men overlevde)
De sto i nærheten av vinduet i kanskje 10 min før jeg oppdaget feilen jeg hadde gjort.
Dette var forøvrig kranset gekko-arten, som generelt sett anses for å kunne tåler relativt lave temperaturer i forhold til de fleste reptiler.
Reptilene på positivlisten har INGEN sjans til å overleve i norsk natur. ABSOLUTT ingen. Bare en norsk sommernatt er kald nok til at de fleste tropiske slangene blir kraftig redusert og vil ikke klare å skaffe seg mat. De vil ikke har nok varme til å kunne fordøye maten engang om de skulle klare å få tak i noe.
En kongepyton som lever i en konstant temperatur på 20 grader eller under vil ikke engang spise. De vil slettes ikke parre seg. Kongepytons går gravide i ca 4 måneder før det kommer egg. Hvordan skal eggene overleve? Eggene trenger en konstant temperatur på 30 grader i 60 dager, med korrekt fuktighet. Det er rett og slett fysisk umulig for slike arter å overleve stort lengre enn kanskje en uke i norsk natur.
|