|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Leser
|
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?
Her er det:
|
|
|
#82 |
|
kamerat
|
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Det er overhodet ikke viktig for meg å vite hvordan arvingene ligger an i forhold til de andre i klassen, men jeg ønsker meg virkelig inderlig en eller annen form for incentiv til å gjøre en liten ekstra innsats fra dag én i grunnskolen. Det trenger absolutt ikke være karakterer, men ekstra god innsats bør påskjønnes. Og det synes jeg det er heller skralt med i dag, i hvert fall så langt min erfaring strekker seg (andreklassing, fjerdeklassing, erfaring med én skole og fem kontaktlærere).
|
|
|
#83 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Ut fra denne tråden tråden virker det i alle fall som det er minst tilbakemeldinger i Osloskolen. Jeg skal spørre igjen om å få vite prøveresultatene men tipper jeg bare får samme svar som tidligere om at de er først og fremst for skolens bruk for kartlegging av elevene.
|
|
|
#84 |
|
Glamorøs
|
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Vi går jo på naboskolen, Lisa, og jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din. De nasjonale prøvene og kartleggingsprøvene får vi resultatet av på utviklingsamtalen som kommer i etterkant. Da får vi også se prøveheftene og går gjennom disse. I tillegg får vi måloppnåelsesarket med både kryss og kommentarer, også går vi gjennom dette for mer detaljer.
|
|
|
#85 |
|
Sangfugl
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Vi har det også som Tallulah. I Oslo. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Jeg har aldri hørt om en skole der foreldre ikke blir informert skriftlig/og eller muntlig om restater av kartleggingsprøver og hvordan eleven ligger an generelt. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Som flere her skulle jeg ønske at vi ihvertfall fikk tilbakemeldinger. Det er ingen kommentarer på skriftlige lekser. Prøver får vi heller ikke. På skjemaene vi får i forkant av foreldresamtaler plukker lærerne bare i et sett standardfraser som i hvert fall ikke passer til mine barn som har andre utfordringer enn de som ligger til grunn for standardfrasene. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
anglofil
Jeg kan bare gjenta, vi får et skjema til jul og før sommeren. Det er et standardskjema som brukes i Osloskolen. Men det er ikke noe informasjon å hente ut av dette skjema hvis barnet ligger innenfor "oppnådd kompetansemål" eller hva det nå heter. Det er kommentarfelt men der står det ingenting hvis alt er som det skal.
|
|
|
#89 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Men jeg har da heller ikke brukt det som noe argument, heller. Bare en konstatering. Også med det at flere tidligere har hevdet å få beskjed om at de underbare er best i klassen på ditt eller datt, som bakteppe.
|
|
|
#90 |
|
Dig for victory!
|
Man får jo ikke vite hvordan man ligger an sammenliknet med andre i videregående heller. Man får vite hvor god måloppnåelse man har. Viktig forskjell.
|
|
|
|
#91 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Nei, men det er jo svært mye enklere å telle femmere enn kryss på utviklingssamtalen?
|
|
|
#92 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Vi får gode tilbakemeldinger på alt de gjør, og tror ikke karakterer hadde gjort noen forskjell. Ukesluttprøve og diktater etc blir tatt på Its learning, vi kan når som helst gå inn og sjekke resultater. For femteklassingen blir skriftlig arbeid levert på Its learning, og tilbakemeldinger gitt samme sted. Matteboken sendes hjem med kommentarer en gang i uka. I tillegg får vi månedsmelding der alle resultater er skrevet opp, pluss ting som glemte bøker, lekser som ikke er gjort, eller andre ting de syns vi bør vite om. Kartleggingsprøver blir gjennomgått på utviklingssamtalene. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2013
![]() |
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?jeg er for karakterer fra 5.trinn. Mye lettere for oss foreldre å se hvordan barna egentlig ligger an på skolen, og jeg tror de vil bli litt mer motiverte. Karakterene trenger jo ikke å bli "delt ut" i plenum, kanskje man kunne fått de inn på fronter for eksempel? |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Halloen!
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Jeg blir så |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Epikur
|
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Jeg fikk nettopp en sånn valgkampblekke fra Høyre, de vil ha Kunnskap i skolen.
|
|
|
#96 |
|
Leser
|
Glemte å si at jeg er strålende fornøyd med skolen. Jeg opplever gode, direkte tilbakemeldinger på helt konkrete ting. Lite vaghet, hinting og mumling. Men altså, ingen fornemmelse av hvordan barna ligger an i forhold til snittet (det er OK for meg det)
|
|
|
#97 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hvorfor trenger du karakterer for at du skal kunne vite hvordan barnet ditt "egentlig ligger an på skolen"? Og hvorfor tror du at det å få satt en karakter i et fag faktisk forteller deg hvordan ungen ligger an?
|
|
|
#98 |
|
Halloen!
Ja, ja, jeg har enda ikke funnet et eneste parti med en skolepolitikk som passer meg. Høyre tror at karakterer til småunger og anonym retting av prøver er det som må til. (Ja, og så vil de ha kunnskap inn i skolen- revolusjonerende ide! |
|
|
|
|
|
#99 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det er forøvrig en annen ting. Hvis det skal dyttes MER administrasjon inn i skolen uten at man samtidig dytter mer penger inn (for eksempel flere lærere / færre elever per lærer), så har jeg problemer med å forstå at det skal gjøre skolen bedre.
|
|
|
#100 |
|
Halloen!
Ja, jeg tviler på at Høyre har tenkt å komme med mer penger. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|