|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?Valentina: Det bryter mot FNs barnekonvensjon å la barn arbeide. Selv om det betyr penger inn for familien. Poenget er at voksne mennesker skal tjene nok til at det skal gå rundt UTEN at barna arbeider, ikke sant? Det er derfor det er viktig å alltid kjøpe rettferdig og økolgisk dersom det er mulig, se etter de "grønne" klærne på La redoute og heller kjøpe dyrere klær produsert i Europa (ikke på oppdrag i kjipe sweatshops i Kambodsja).
|
|
|
#2 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?
Men mange kjøper vel dyrt og bra både masse og ofte, og mye mer enn man trenger, det er jo ikke bra det heller sett fra et Fremtiden i våre hender-perspektiv. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det å kjøpe solide klær som man bruker lenge er det aller mest miljøvennlige. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Det bryter med FN's barnekonvensjon, det er helt sant, men likvel så anbeflaler flere organisasjoner at man ikke uten videre bokiotter alt barnearbeid, men istedet jobber for at barna i første omgang får gode arbeidsforhold, korte arbeidsdager og mulighet for å gå på skole. Det er fullstendig forenelig å være mot barnearbeid, men samtidig innse at man ikke bygger Roma på en dag, og at avskaffing av barnearbeid må skje gradvis.
|
|
|
#5 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?Det aller mest miljøvennlige er å bare ha noen veldig få klær i god kvalitet, og gjerne kjøpe på loppemarked. Man trenger vel strengt tatt ikke mer enn to bukser og et skjørt og noen gensere og litt sånn. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Nei, noe askettilværelse er så avgjort ikke noe for meg heller. Målet for min del får være noe sånn midt i mellom det og der jeg er nå.
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
Enig. Det jeg egentlig hadde trengt var en som kunne fortelle meg hva jeg kler og ikke kler, og hjulpet meg til å sette sammen en basisgarderobe. Nå har jeg helt klart en garderobe som spriker for mye i alle retninger, og som ikke lett lar seg kombinere.
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Jeg kan gi deg et gratis tips. Kjøp aldri, aldri vesker i skai eller plast. De blir GRIMME etter to år. De ser rett og slett grusomme ut. Mulig dette er basiskunnskap for alle andre enn meg?
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
Fniiiz, takk for tipset! Jeg har dårlig med vesker i skai/plast, heldigvis. Men tipset skal jeg ta med meg videre, i tilfellet jeg skulle være på vei ut i uløkka
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|