Sv: Er NAV virkelig så ille?
Opprinnelig lagt inn av nokon, her.
Nå skal eg spise lunsj på kafé. Det å sitte ved eit kafébord er smertefullt, men eg prioriterer det ca. ein gong i månaden, fordi det gir ei kjensle av å sjå noko anna enn innsida av huset mitt og fysioterapeuten sitt kontor. Burde denne månadlege kafélunsjen diskvalifisere meg frå retten til velferdsgoder?
Ke? 
Zoe: Når du snakker om "å ta et steg tilbake" mener du da tilbake til før velferdsstatens tid der alle var sin egen lykkes smed og var man ikke det (heldig, altså) fikk man kanskje en kopp suppe på fattighuset? Det er selvsagt ikke dit jeg vil, og jeg tror heller ikke det er noe i innleggene mine som tyder på det.
Og så har jeg ikke snakket om trygdesvindel heller, ikke i det hele tatt, faktisk. Tømreren som er uføretrygdet pga. dårlig rygg og bygger to hus i måneden, Per og Kari som sier at de ikke bor sammen, mottar støtte, men som bor sammen likevel, Knut som tar en egenmeldingsdag når alle vet at han var på byen til kl. 5 natten før. Dette er svindlere, men det er ikke fryktelig mange av dem og de er forholdsvis lette å ta med skjerpede kontroller slik jeg har forstått at NAV har begynt med nå. Dessverre er det ikke her de store summene går, og jeg mener vi må begynne å se litt på om vi har råd til å betale full lønn til folk med lidelser og smerter som i ganske stor grad er subjektive.
|