|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kjønn som gruppe
Jeg foretrekker mannlige venner fordi jeg ikke orker å forholde meg til måten jeg opplever kvinner kommuniserer på. Jeg anser det som svært sannsynlig at måten de kommuniserer på er tillært, men det spiller ikke så stor rolle, når resultatet er det samme.
|
|
|
|
#2 |
|
Er frisk!
|
Ja, at noen kvinner foretrekker mannlige venner og at noen menn foretrekker kvinnlige venner er jo ikke noe ukjent. Men det er nok ikke 50% av befolkningen som gjør det.
|
|
|
|
#3 |
|
|
Ja, hensikten med innlegget mitt var jo egentlig å støtte deg i det du skrev. Forskjellen mellom oss ligger i at du tror kommunikasjonsmåten ikke er tillært (?) mens jeg er ganske sikker på at den er det.
|
|
|
|
#4 |
|
Er frisk!
|
Ja, der tror vi forskjellig. Eller - jeg tror jeg også at mye er tillært, men kanskje ikke alt.
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Litt av problemet er vel definisjonen (eller kanskje bedre: opplevelsen av) hva som er typisk. Noe vet vi er en tendens innen en gruppe, mens andre ting bare er myter. Jeg har ikke oversikt over hva som er hva. Men jeg opplever mange stereotypier som ubrukelige fordi jeg ikke kjenner igjen omgivelsene mine i det andre trekker frem som "typisk". Jeg tror det er viktig å huske på at selv om man kanskje kjenner igjen seg selv og sin omgangskrets i slike trekk, betyr ikke det at det er typisk for gruppa som helhet. Jeg reagerer også på at mange trekker forbindelser mellom egne egenskaper/interesser og kjønn. Det gjelder kvinner, slik vi har sett eksempler på i "kjønnstrådene" her inne (jeg er kvinne så jeg har ikke peiling på ditt og datt), og det gjelder selvfølgelig menn (typ: jeg som er mann trenger å komme meg ut i skogen og fiske). Det vil si at det sikkert er fort gjort for folk å sette personlige egenskaper i sammenheng med kjønn, men det betyr ikke at det er riktig av den grunn. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|