|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Jeg synes oldemor også er godkjent. Forøvrig kjenner jeg ingen som har bunad som de ikke har tilknytning til - er det så vanlig altså?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?
Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men det er da fryktlig mange med beltestakk i Oslo og omegne f.eks. Er litt rart hvis alle disse har tilhørighet til den delen av Øst-Telemark.
|
|
|
|
#3 |
|
Trøtt
|
Re: Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?
Stemmer dette, eller er det en myte? Jeg bor midt i området der denne bunaden visstnok er så poppis, og på skolen vår så jeg tre slike i fjor. Jeg så også minst 20 forskjellige bunader fra resten av landet.
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Re: Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?
Jeg lurer også på det. Jeg bor jo også midt i det angitte nedslagsområdet, og bortsett fra naboen, som faktisk har to foreldre som er født i Telemark, så kjenner jeg ingen her som har den. Men det er utrolig mange forskjellige bunader på folk her. Noe som får meg til å mistenke at folk faktisk har bunader fra steder de har tilkbytning til.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg bor også der, men har ikke heller sett så mange. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mye myte, tror jeg. For selv om et par kjendisdamer fra Oslo/Bærum har kjøpt seg beltestakk, betyr ikke dette at alle andre som bor her har gjort det samme. Jeg bor også i Bærum, og gleder meg over det utrolige bunadmangfoldet som finnes her (mange innflyttere, som andre nevner), og må speide langt etter hver beltestakk. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Introvert optimist
|
Den ble lenge kalt Oslo 3-bunaden, så dette begynner vel å bli gammelt nytt, men på åttitallet var det en voldsom oppblomstring av langveisfarende beltestakkjøpere og det gikk ikke upåaktet hen her. Jeg vil tro at veldig mange av dem henger innerst i skapene i "Oslo3".
|
|
|
#8 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Oldemor og opplevelsen av at det er et naturlig valg holder i massevis. Du føler jo nettopp tilhørighet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
intro
|
Jeg bruker en hedmarksbunad som jeg har arvet etter mormoren til mannen min - uten å skjemmes, selv om jeg veit at noen synes dette er på grensa. Hele svigerfamilien er fra Hedemarken, mens jeg er romeriking. Mamma er fra Hedmark, da, men et område som har sin egen drakt og ingen særlig tradisjon for hedmarksbunaden.
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Jeg synes arvede bunader er innenfor uansett, jeg. For min egen del synes jeg verdien av arvestykker er langt høyere enn "korrekthet", og ville for eksempel mye heller brukt en arvet sølje som egentlig ikke var "riktig" enn å kjøpe en ny, helt korrekt en.
|
|
|
#11 |
|
Rockesøster
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
|
|
|
#13 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg banker deg ned i støvlene. Jeg bruker bunaden min med stolthet. Jeg arvet den som håndarbeid av farmoren min, ca en tredjedel var brodert. Hun kjøpte den i 1970 fordi den var fin og fordi den var fra bygda ved siden av der farfaren min var fra (ulike fylker). Jeg har brodert den ferdig, med hjelp av min mor, og jeg giftet meg i den.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|