Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sender man barna i toget uansett?
Ja, det er en plikt å gå i toget. Ingen unnskyldning. 18 15,52%
Man bør gå om man ikke har veldig gode grunner til å la være (som jeg vil utdype i tråden) 46 39,66%
Nei, selvfølgelig er det lov å droppe toget, det er et fritt land 52 44,83%
Couldn't care less. 0 0%
Deltakere: 116. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-13, 11:48   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Kirkebesøk styrer de selv. Eldste deltar ikke, men nr. 2 deltar. Jeg finner det uproblematisk - ja faktisk veldig ok - å gi dem styringsrett på slike ting. De viktige ting som skole, lekser, rydding, bursdager, fotballkamper, og andre ting der deltakelse faktisk betyr noe, er obligatorisk. Mens andre deler av livet synes jeg det er helt greit at de har litt råderett over.

(og så synes jeg faktisk det er kjempeviktig å bry meg om hva de synes på en del ting, og må kjenne etter av og til om ting er viktige for 'det er bare sånn det er'/fasade, eller faktisk er av betydning. Jeg diskuterer av og til med andre foreldre som mener og bestemmer ut fra at 'sånn er det', men det ligger reelt sett ingen god forklaring bak. Det skal liksom bare være sånn.

Å ikke bry seg om hva andre gjør, men velge selv er generelt også noe jeg vekter høyt, og ønsker at barna skal se at går fint. )

Sist redigert av Dronningen : 16-05-13 kl 11:56.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:52   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Kirkebesøk styrer de selv. Eldste deltar ikke, men nr. 2 deltar. Jeg finner det uproblematisk - ja faktisk veldig ok - å gi dem styringsrett på slike ting. De viktige ting som skole, lekser, rydding, bursdager, fotballkamper, og andre ting der deltakelse faktisk betyr noe, er obligatorisk. Mens andre deler av livet synes jeg det er helt greit at de har litt råderett over.

Så om ditt barn valgte å velge bort alt som går på en felles kulturarv, så er det ok, fordi du ikke synes deltakelse betyr noe?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:55   #3
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Det er da vel ingen som sier at barna alltid får det som de vil, fordi de ikke deltar i 17.maitog?
Poden her går i tog, men som sagt om han noen gang nekter fullstendig så kommer ikke jeg til å tvinge han. Det betyr virkelig ikke at han alltid får det som han vil.
Ham får jo ikke alternativet heller, så om han ikke vil gå i tog så må det komme fra han selv.

Sist redigert av Chablis : 16-05-13 kl 12:04.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:24   #4
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Så om ditt barn valgte å velge bort alt som går på en felles kulturarv, så er det ok, fordi du ikke synes deltakelse betyr noe?

Jeg synes ikke deltakelse på alle områder betyr noe nei. Man skal vite hvorfor man feirer nasjonaldagen ja, og hva det betyr. Man skal vite hva kristendom går ut på, og hva som skiller den fra andre religioner. Men at man på død og liv må gjøre en del ting fordi det bare er sånn det er og 'alle andre gjør det', nei det er jeg ikke med på. Helt greit å styre på med tog og pølser og is. Helt greit å velge å gjøre noe annet. Som sagt så har vi styrt på med dette fra 2004 til 2011, i den tro at dette må vi gjøre, for det er jo barnas dag. Det var bare det at barna ikke syntes det var den store høydaren, og da fant vi ut at vi kunne prøve noe annet.

Sist redigert av Dronningen : 16-05-13 kl 13:31.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:54   #5
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, for har ikke den problemstillingen hjemme hos oss. Alle ungene synes det er stas å gå i tog, men hadde de hatt store protester så måtte de uansett vært med oss til byen og sett på toget (og ville være hjemme og sett tv eller data hadde de ikke fått lov til), og da tenker jeg de hadde kommet frem til at de allikevel ville gå når de så alle klassekameratene. 17. mai så er de vant med at vi står opp litt tidlig, koser oss med frokost, alle hæler blir plastret sånn for sikkerhets skyld, og på med finstasen før vi drar til byen for å se på toget, og etter at de ble skolebarn så har de gått i toget selv.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.