|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Gratis medisin til barnMen altså, det er jo sånn vi har bestemt at systemet skal være. Det er de medikamentene som har vist at de er kostnadseffektive som skal benyttes først. For å få et nyere, dyrere medikament, må de enten ha demonstrert akseptabel kostnadseffektivitet (f.eks. gjennom å gi færre sykehusinnleggelser pga. bivirkninger eller forebygge hjerneslag eller lignende), eller så må de på individuell refusjon. Da skal man ha forsøkt minst ett av de foretrukne legemidlene først, og
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Gratis medisin til barn
Jeg mener at man må endre systemet slik at spesialister kan uten videre bestille. Det er ingen ekstra reell kontroll i det, kun forsinkelse.
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Jeg husker jeg måtte forsøke en del kvalmestillende (etter operasjon) før de ga meg Den Dyre Pillen som virket. Hver gang.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Dette er et system som er laget ut fra voksenpopulasjonen og det merker vi ganske godt når vi stanger mot det. Jeg synes det er helt greit at det fungerer sånn for de store legemiddelgruppene også for barn, allergimedisin og astmamedisin er eksempler der. Men det blir bare rør i tilfeller som Inaghs, der man snakker om et barn som kanskje er det eneste i landet med sin tilstand og de kommer til en spesialist på SSE som kanskje har sett og hørt om noen lignende tilfeller på verdensbasis og hvor man da vet at ved denne typen tilstand er det null og niks poeng å bruke de vanligste medisinene, det er kanskje til og med farlig. Når man da blir møtt med "epilepsi er epilepsi er epilepsi" fra helfo er det ganske tullete og frustrerende både for foreldre og pasient.
Nei. De sjekker ikke bare det. De leser det som står der, prøver å forstå det, prøver å putte det inn i en paragraf og gi et svar. Hvis de svarer nei prøver de å begrunne det på en vettug måte. Og det fungerer dårlig. For noen tilstander er det strømlinjeformet, for eksempel ved veksthormonmangel. Da får man dekket det hvis barnet fyller gitte kriterier. Men for mange mindre sykdommer er det veldig mye rør. Det er ikke alltid det er dyre medisiner det er snakk om heller. Det hender det går med flere dagsverk for å få trumfet gjennom en medisin til 200 kr/år.
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Nettopp. Det burde stå nederst på arket:
|
![]() |
| Trådverktøy | |