|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Quiet, please
|
![]() Har lurt på det noen ganer jeg også. Bananer f.eks., hva er ideell oppbevaringstemperatur for dem? Er fortsatt veldig varmt her, og selv om vi har air condition blir de fort varme når de ligger på benken eller i en skål. Burde de heller ligget i kjøleskapet? Synes de blir fort stygge da også.
![]() |
#2 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Frukt oppbevarer vi stort sett framme i bolle på benken. Vi spiser så mye av den at den ikke rekker å bli ødelagt. Når det gjelder grønnsaker, så er det verre. Tomater oppbevarer vi framme. har også begynt å ha gulrøttene framme (men jeg er gulrotoman, så de rekker heller ikke å bli ødelagte hos oss). Det som imidlertid ofte blir ødelagt her er salat og slikt. Hvordan oppbevarer man denne best?
![]() |
#5 |
Tankefull
|
![]()
Øøøm.. Ett must er det nok ikke. Du kan nok bruke ett dørslag og riste godt også.
![]() |
#7 |
One of These Days
|
![]() Siden jeg er Tupperdame, oppbevarer jeg grønnsaker i bokser med riller nederst, slik at kondensen renner unna grønnsakene. Salaten oppbevarer jeg i en boks med rist, etter å ha brukt salatslynge. Frukt ligger i et fat på kjøkkenbenken. Agurken ligger i en boks for seg. Tomater ligger på benken. Tomater skal ha en temperatur på rundt 12-14 grader. Bananer skal oppbevares i omtrent samme temperatur, men helst ikke sammen med epler og appelsiner, for de avgir en gass som fremskynder modningsprosessen. Løk skal oppbevares i rundt 8-12 grader, dvs ikke i kjøleskap, for den får lett frostskader, blir myk og vassen. Poteter skal oppbevares mørkt og rundt samme temperatur som løken. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|