Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Det med intensjon er viktig som Kanina sier. Hvis det er utbredt at fedre sender ungene i barnehage eller reiser på gutteturer eller at mødre reiser på sydenturer og overlater barna til andre i permisjonstida i utbredt grad er det nødvendig å se på ordningen. Da oppfylles ikke intensjonen og da kan kanskje pengene brukes til noe annet. Intensjonen med permisjon er ikke å gi foreldre mer ferie. Ferieordningen vi har her til lands er veldig god som den er.
Ønsker du da også strengere regler for å for eksempel studere samtidig med at man har foreldrepermisjon? Det er heller ikke intensjonen, men det er likevel endel som gjør det.
Dette med ferie blir også ofte en definisjonssak da de fleste har noen ferieuker innbakt i permisjonstiden. Hva som kalles går ofte litt opp i opp.
Jeg synes ikke det er noen ideell løsning at noen av foreldrene reiser bort i to uker uten barn når man har hovedansvaret for et barn på under ett år bare så det er sagt. Men jeg er generelt ikke tilhenger av å gjennomregulere så veldig hvordan folk organiserer livene sine. Jeg synes det er et problem at så mange fedre ikke har noe reelt ansvaret for spedbarn i pappapermisjonen, men jeg tror ikke et utreiseforbud er veien å gå.