Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?
Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.
Det er mulig idag, er på den måten den brukes mest. Lokalisering ved avvik (feks bruker borte fra leiligheten sin lenge). Men det skal ikke mange tastetrykkene til før man vet posisjon uansett.
Utfordringene teknologisk er ift batterikapasitet, det finnes ikke batterier som er gode nok til å kunne vare aktivt over tid. Man er avhengig av en viss historikk om noe skulle skje/bærer får tom for batteri osv. Da har man en indikator på hvor vedkommende kan være.
Hm.
Jeg tenker jo at som forelder har man mange muligheter til å misbruke makt overfor sine barn. Og man har mange muligheter til å passe på for dårlig. Det å holde barn innendørs kan også være en form for maktmisbruk. Det samme kan fotfølging. Og brev- og besøkskontroll, sjekking av mobiltelefoner og datalogg. Mobiltelefoner og datamaskiner gir nye muligheter og nye utfordringer. Det samme vil en eventuell løsning med gps eller nyere tilsvarende løsninger gjøre. Ny teknologi krever bevissthet rundt bruk, men jeg er uenig i at "sier man a så sier man b og så er man igang med hele alfabetet", for med all form for kontroll må vi som foreldre reflektere rundt hva som er greit, hva som er naturlig og når man bør gi slipp. Jeg vil ikke avvise et potensielt godt hjelpemiddel bare fordi det kan misbrukes.