|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd
Eh - fordi de som har familiebedrift på lik linje med de som har masse penger, har - masse penger. Det er jo hele poenget med en fordeling.
Når man diskuterer arv har vel foreldrenes penger ganske mye med saken å gjøre? Det var i alle fall arv jeg tenkte på.
For en trist holdning til verden og til andre mennesker, når du tror at de som ivrer for fordeling av verdier gjør det av misunnelse. Det er slett ikke alltid slik det er. Det hender faktisk til og med at de som ivrer for slik fordeling ser hvor priviligerte de er, og likevel syns det er riktig å fordele pengene. Og det er ikke bare noe jeg "har hørt".
|
|
|
#2 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er ikke gitt at alle som har en familiebedrift at de har masse penger. De kan ha masse verdier, men verdiene er bundet opp i bedriften, og lønna er kanskje "bare" en vanlig næringsmiddelindustriarbeiderlønn, og av og til synes jeg at det blir for lite verdsatt at man i stedet for størst personlig økonomisk utbytte heller ønsker at bedriften skal gå godt, og heller pløyer pengene tilbake der, i stedet for å måtte f.eks. ta ut utbytte for å kunne betale formueskatt på verdiene som skaper ytterligere verdier, men som ikke har annen nytte for familien her og nå enn å gi arbeid til x antall mennesker. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Slumrende Ullteppe
|
|
|
|
#4 |
|
© All rights reserved
|
Helt enig, Inagh. Og det er her jeg mener misunnelsen kommer frem om man faktisk blir tvunget til dette for å fordele godene med de som ikke har jobbet rævva av seg for bedriften. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er det man har advokater og revisorer til, å rettlede slik at man slipper å ruinere seg på å ta over, men det fordrer dog at man tenker gjennom dette før man ligger i grava. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Shake it out!
|
Og så har du feks familiehytter i sjøkanten. Som er blitt så mye verd at når de skal arves så har de ikke råd til å beholde den pga arveavgiften så den må selges. Og hvem kjøper den? Joda, de med masse penger. Og de som arvet den får riktignok masse penger, men de ville heller ha hytta og de gode minnene.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|