Sv: Fifty Shades of Grey-serien
Jeg tror enkelte med meg reagerer på når bøker/filmer/musikk og annet blir kommentert/kritisert, er at av og til når noen ikke liker noe/ikke finner spesielle kvaliteter ved noe, så kan man få en følelse av at de samtidig dømmer/vurderer de som likte produktet. Antagelig fordi smak jo er en personlig greie, og man utleverer seg litt ved å delta i diskusjon rundt det.
Ringenes Herre er en av de få bøker jeg ikke fullførte. Den gåturen tok jo aldri slutt. Men mange elsker de bøkene, og elsker filmene. Horder av mennesker.
Det er helt greit for meg. De opplevde noe annet enn meg, uten at det påvirker mitt syn på dem i noe som helst retning. Til tross for Tolkiens skrivestil, det univers han skapte, hans detaljerte framstillinger og 'litterære kvaliteter', så fenget det bare ikke.
Så i bunn og grunn er det greiest å kun lytte til én kritiker, nemlig en selv. For andre - uansett hvem de er - kan ikke vite hvordan du vil oppleve noe du møter, det være seg musikk, bøker, filmer eller andre kulturelle innslag.
Sist redigert av Dronningen : 31-07-13 kl 12:00.
|