Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Syden for første gang i livet, sammen med 3-åringen

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-13, 20:34   #1
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Syden for første gang i livet, sammen med 3-åringen

OK, jeg er sydennovise og har aldri vært lengre unna gamlelandet enn København. Nå har det dukket opp ei ferieuke i september, og jeg har funnet restplass til Kreta (nevnte jeg dårlig sommer i nord?). Siden jeg reiser alene så er det kun 3-åringen som får være med på tur, siden jeg har to skolebarn fra i år av. 12-åringen befinner seg på Kreta sammen med oldeforeldrene as we speak, så henne er det i alle fall ikke synd i. Så siden jeg aldri har vært i syden så hadde det vært greit å vite hva jeg bør være obs på. Hva gjør man med verdisaker når man drar på stranda? Hva er tryggest i forhold til betalingsmidler? Hva bør jeg tenke på ang mat og drikke på Kreta?

Tips og vink mottas med veldig stor takk; jeg er litt svett ved tanken på å skulle reise alene med et barn første gang jeg skal til syden, men jeg vil virkelig virkelig reise, og har troa på at jeg skal klare sjæl. Har funnet leilighetshotell med gode skussmål, basseng, solstoler og 50 meter til stranda. Da er emin fornøyd. Jeg har skaffet meg pass tidligere i år da sånn just in case jeg skulle få bruk for det engang ( ), mangler bare pass til Minstemor.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 20:39   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syden for første gang i livet, sammen med 3-åringen

Jeg har aldri vært i Hellas, men ville kjøpt drikkevann og unngått isbiter i brus og drinker. Ville tatt med solkrem hjemmefra da min erfaring er at de i lokale butikker ofte er dyre og kan være gamle og utgåtte. Jeg er alltid forsiktig med salater og slike ting som ikke er stekt eller kokt, men om det er nødvendig vet jeg ikke. Ja, og så pleier jeg å bruke idoform, sånn for sikkerhetsskyld. God tur!

Gammel 10-08-13, 20:58   #3
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Myggmiddel på kveldene kan være lurt.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 20:59   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært mye i Hellas, på Kreta også. Du trenger ikke stresse med noe spesielt. Ang mat og drikke, så mener jeg det er litt antikvarisk å plukke ut isbiter og unngå salat. Spis og drikk av hjertens lyst, men du drikker selvsagt ikke vannet i springen, selv om du neppe blir syk av det heller. Pusse tennene i springvann går helt fint.

Verdisaker på stranda: Lås det du ikke bruker til daglig i safe på hotellrommet. Det du må ha med deg rundt, har du bare i veska. Det er ikke så smekkfullt på strendene at det gjør noe å la det ligge på stranden mens du bader, men du trenger jo ikke drasse på mer enn du har råd å miste.

Betal med visakort og ta ut euro i minibanken.

Kreta er trygt og godt. Hvor skal dere?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 21:08   #5
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg pleier å ha med en litt stor strandpung som jeg har litt kontanter i på stranden. Kort og store sedler har jeg i safe, eller på hotellrommet.

På de fleste hoteller vil de ha passene inn når man sjekker inn. Man må ofte spørre etter de dagen etter.

God tur! Kreta er nydelig!

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 21:09   #6
emin

emin sin avatar

emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Høres flott ut, Hyacinth. Vi flyr til Chania, og leilighetshotellet ligger i Rethymnon. Marel heter det, og det ligger jo kliss ved stranda, så sånn sett trenger jeg kanskje ikke å dra på noe verdisaker i det hele tatt, annet enn noen få euro. SÅ nært ligger det stranda, liksom.

Gammel 10-08-13, 21:12   #7
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Dårlig sommer i nord??? Vi har jo hatt knallsommer! Sorry, ble så sjokka over utsagnet at jeg ikke fikk med meg noe av det andre du skrev...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 21:12   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, se der, det blir sikkert fint! Jeg har ikke vært i Rethymnon.

Gammel 10-08-13, 21:27   #9
emin

emin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Dårlig sommer i nord??? Vi har jo hatt knallsommer! Sorry, ble så sjokka over utsagnet at jeg ikke fikk med meg noe av det andre du skrev...

Ikke da jeg hadde ferie. Det var jo knallfint i slutten av mai/begynnelsen av juni, ellers har det ikke vært stort å skryte av. Jeg liker det best når det er sol og over 25 grader, og det var det dårlig med de 3 ukene jeg hadde ferie. 3 besøk på stranda her i Harstad, for å være nøyaktig.

Sist redigert av emin : 10-08-13 kl 21:35.
Gammel 10-08-13, 21:29   #10
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hotellet ligger sånn ca. midt på den lange strandpromenaden i Rethymnon. Det er greit å gå til sentrum for deg hvis du har vogn og der har du gammelt sentrum med bare gågater hvor det er fint og tusle rundt. For å komme til stranda der må dere krysse hovedveien først. Det kan være litt spennende om det er mye trafikk, og gangfelt eksisterer ikke der, eller de stopper i alle fall ikke for dem hvis de fins. Stranda i Rethymnon er fin, men ikke langgrunn og det kan være understrømmer der. Men de flagger på stranden, så følg med på flagg, også er det flere steder det er inngjerdet med nett sånn at en ikke kan flyte utover om det kommer understrømmer. Det kan også være en del bølger der på stranden innimellom. Men det er veldig fint og sitte helt i vannkanten der og holde på med sand og vann for unger. Mye sand og ta av der.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 21:34   #11
emin

emin sin avatar

Standard

Takk for tips og info, Elisabet.

Gammel 10-08-13, 21:36   #12
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og går du 1,5 km andre veien på strandpromenaden enn den veien som er mot sentrum, så kommer du til enden og går du da enda litt lenger bort på stranden da (går forbi et flott strandhotell og så et nedlagt hotell også et par småhoteller) etter veien er slutt så kommer du til en lekeplass og åpen plass og enda bredere sandstrand som det nesten ikke er folk på.

Sist redigert av Elisabet : 10-08-13 kl 21:41.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 22:10   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

det tenkte jeg også.

Gammel 10-08-13, 22:13   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Ikke da jeg hadde ferie. Det var jo knallfint i slutten av mai/begynnelsen av juni, ellers har det ikke vært stort å skryte av. Jeg liker det best når det er sol og over 25 grader, og det var det dårlig med de 3 ukene jeg hadde ferie. 3 besøk på stranda her i Harstad, for å være nøyaktig.

Men 25 grader og sol er det jo sjelden man har her, da må man nesten reise bort. Her var det omtrent sammenhengende fint vær fra 17.mai til slutten av juni, så å si at man har hatt en dårlig sommer stemmer dårlig.

Gammel 10-08-13, 22:26   #15
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Rethymnon!

Skal dit selv i høstferien, for n'te gang. Flott reisemål og det går nok veldig bra for deg og minste på tur!!! GOD TUR!

Gammel 10-08-13, 22:31   #16
emin

emin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men 25 grader og sol er det jo sjelden man har her, da må man nesten reise bort. Her var det omtrent sammenhengende fint vær fra 17.mai til slutten av juni, så å si at man har hatt en dårlig sommer stemmer dårlig.

Vi hadde 25+ grader hele siste uka i mai og inn i juni, det bikka faktisk 30 grader her ved et par anledninger, og det var nesten for godt til å være sant. Men så ble det skyet, og da vi flyktet til Sverige 25.juni så pissregnet det og hadde gjort det noen dager. Da vi kom tilbake 7.juli så hadde vi regnet med oss fra Trøndelag, og det gikk da et par uker før sola kom tilbake og jeg fikk et par dager i sola i begynnelsen av forrige uke.

Gammel 10-08-13, 22:33   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har vært mye i Hellas, på Kreta også. Du trenger ikke stresse med noe spesielt. Ang mat og drikke, så mener jeg det er litt antikvarisk å plukke ut isbiter og unngå salat. Spis og drikk av hjertens lyst, men du drikker selvsagt ikke vannet i springen, selv om du neppe blir syk av det heller. Pusse tennene i springvann går helt fint.

Verdisaker på stranda: Lås det du ikke bruker til daglig i safe på hotellrommet. Det du må ha med deg rundt, har du bare i veska. Det er ikke så smekkfullt på strendene at det gjør noe å la det ligge på stranden mens du bader, men du trenger jo ikke drasse på mer enn du har råd å miste.

Betal med visakort og ta ut euro i minibanken.

Kreta er trygt og godt. Hvor skal dere?

Underskriver dette. Hadde vært stusslig å ikke kunne spise salat og ha isbiter i drikken, vi har aldri blitt syke av dette på greske øyer, Italia eller Spania ihvertfall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 22:35   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker også at jeg ville hatt kun småpenger på stranda.

Ellers ville jeg nok vært litt forsiktig med mat, særlig når det bare er dere to. Det er superkjedelig å bli dårlig i magen. Isbiter bør i alle fall ha en type fasong som indikerer at de er "fabrikklagd" (type runde med hull eller noe). Ville droppet isbiter og salat fra strandbarer og slikt i det minste. Ville også droppet å drikke vann fra springen, og kun spist gjennomstekt kjøtt. Jeg ville ikke spist softis og jeg ville kun spist kuleis om det så ut som om det var noenlunde kjøling der.

Jeg har ikke alltid fulgt alle disse rådene selv, og det går helst bra, men lillesøster ble superdårlig av kuleis (tror vi) i Italia nå i sommer og var dårlig i 4 dager. Heldigvis etter at vi kom hjem, men det var ikke noe hyggelig og hadde jeg vært alene med henne i et fremmed land hadde jeg vært bekymret.

Jeg ville også tatt Idoform.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 22:44   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Underskriver dette. Hadde vært stusslig å ikke kunne spise salat og ha isbiter i drikken, vi har aldri blitt syke av dette på greske øyer, Italia eller Spania ihvertfall.

Ikke jeg heller. Jeg har blitt syk i Thailand og Malaysia, men det er litt annerledes. Da jeg var liten, hørte jeg alltid råd som "plukk ut isbitene", "kok det, stek det eller skrell det", "ikke spis salat" etc. Jeg har aldri fulgt disse rådene som voksen, og selv om "det gikk bra med meg" er et elendig argument, vil jeg si at jeg opplever det som ganske merkelig og hysterisk å leve på denne måten i middelhavsland. Det er ikke SÅ uhygienisk og annerledes bakterieflora. Det er ikke så ulikt Norge i det hele tatt på den fronten.

Gammel 10-08-13, 22:45   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Men klart, det er varmere, og noen former for mat (kalde sauser etc) tåler jo dårligere å stå i timesvis på en buffet, for eksempel. Ikke at jeg er spesielt glad i buffetmat, da.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.