Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Min vaskemaskin lukter død

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-13, 21:13   #1
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Min vaskemaskin lukter død

Hjelp meg!
Jeg har hatt oppi bøttevis med klor, eddik og natron men det vil bare ikke gi seg. Jeg har kjørt maskinen på 95 og full sentrifugering og det lukter _død_ inni der. Hjelp meg å finne på noe som funker!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 21:14   #2
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: min vaskemaskin lukter død

Eg kom i vanvare til å prøve ut eplecideredikk og det var ingen suksess.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 21:15   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Ikke vte jeg, men sånn vaskemaskinrens da? Omo tror jeg har det?

Gammel 20-08-13, 21:16   #4
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men atte; lukter klærne som blir vaska der da?
Om de lukter rent som de skal så tenker jeg du bør trekke til deg hodet å slutte å sniffe inni der :enkel-løsning:

Gammel 20-08-13, 21:20   #5
lucifine

Standard

Sv: Min vaskemaskin lukter død

Haha jo klærne lukter jo rent nok, men jeg vilel jo gjerne hatt bort den lukten altså. Med en gang jeg åpner døren (for å fylle på maskinen) så kjenner jeg lukten. Jeg står ikk emed hodet oppi og sniffer, det er bare en veldig sterk lukt.. Hvor rene blir klærne egentlig iom at maskinen stinker sånn?

Gammel 20-08-13, 21:21   #6
lucifine

Standard

Izzi: har omo? Så det fins altså en maskinrensemiddel? Det skal prøves! Jeg begynner å bli passe despo og vurderte å ta oppi oppvaskmaskin eller kaffetrakterrens

Gammel 20-08-13, 21:22   #7
lucifine

Standard

http://www.lilleborg.no/Produkter/Va...OMO-Maskinrens se her ja...! Gjett hva jeg skal kjøpe i morra. Takk for hjelpen!

Gammel 20-08-13, 21:35   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Du kan forsøke å tømme lofilteret. Kanskje det ligger noe rester der som lukter? På vår er det en liten dør i front nederst som skal åpnes og et filter inni der som kan tas ut.

Du bør forresten bare lukke døra når den skal kjøres. Det er tilgang til fukt som får ting som lukter til å vokse og trives. Du minimerer sjansen for det ved å la døra stå åpen så det får tørket.

Gammel 20-08-13, 21:53   #9
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Tøm lofilter og den nødtømmeslangen, og la døra på maskina stå åpen når den ikke er i bruk.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 22:24   #10
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Tøm lofilter og den nødtømmeslangen, og la døra på maskina stå åpen når den ikke er i bruk.

Gammel 20-08-13, 22:25   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viktig at døren på vaskemaskinen står åpen når den ikke er i bruk.
Tøm filter og vask belgen og innsiden av døren godt.
Vask såpeskuffen godt.

Gammel 20-08-13, 22:27   #12
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Bruk i tillegg vaskemidler for hvitt tøy, det ta flere bakterier. Så kan du hive på en dæsj skyllemiddel mot vond lukt, lyseblå.

Gammel 22-08-13, 19:58   #13
lucifine

Standard

Hvit vaskepulver og blå skyllemiddel har jeg brukt, jeg har tømt lo filtere og det aller meste som jeg har kommet på. Vasker ut av såpeskuffa nokså jevnlig men å la døra stå åpen var ny for meg (men selvsagt helt fornuftig når dere sier det). Akkurat nå kjører jeg omo maskinvask på 95 og så er jeg spent på hva som skjer videre. Takk for hjelpen så langt!

Gammel 22-08-13, 21:08   #14
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Natron fjerner såperester og eddik lukt. Vi brukte det på tøybleiene når de luktet ugg. Kanskje det hjelper på maskinen og?

Gammel 22-08-13, 21:39   #15
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Hvordan gikk det etter Omo-vasken? Var det rens?

Gammel 22-08-13, 22:00   #16
lucifine

Standard

Miley: prøvde det men det tok ikke lukten, merkelig nok for det har alltid funket før.. denne gangen sitter lukten godt i.

Izzi: bedre, heiv inn en 60 vask så skal jeg sniffe igjen når maskinen har "tørket litt".

Gammel 22-08-13, 22:04   #17
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Bruker du flytende tøyvaskemiddel? Sånn lukt kan komme av avleiringer av det i systemet. Maskinrens, åpen dør, og jevnlig kokvask burde hjelpe.

Gammel 24-08-13, 07:49   #18
lucifine

Standard

Bruker kun milo til ullvask ellers er det pulver. Skjønnet ikke helt hvor lukten kom fra for jeg føler selv alt jeg gjør alt "riktig" men likevel ble det sånn. Jaja omo rensen tok det følte jeg. Kunne lukte tøymykneren for første gang (klærne pleier lukte egentlig ingenting etter vask). Takk for tips og råd

Gammel 24-08-13, 12:54   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

SÅ bra at det ordnet seg!

Gammel 24-08-13, 13:37   #20
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

De var nok den stengte døra som ga lukta, så når du bare lar den være åpen vil lukta holde seg borte

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:59.