Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?
Ja, det ville jeg stussa på. 35 41,18%
Nei, det er bare fint. 33 38,82%
Bryr meg ikke. 16 18,82%
Tullespørsmål 1 1,18%
Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-13, 16:18   #21
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?

Eg er sikker på at du vert ein betre norsklærar av å velje nynorsk som hovudmål under lærarutdanninga, godt val.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 16:20   #22
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Begge deler, men eg meinte eigentleg å applaudere valet ditt.

Ja, det er nettopp derfor jeg gjør det. Jeg skal jo tross alt undervise i dette, så da må jeg jo være trygg i det selv. Mange av mine medstudenter har derimot bestemt seg for å tenke at innen vi er ferdig er nynorsk i skolen valgfritt og da trenger de ikke undervise i det, så da er det ikke vits å bruke energi på nå.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 16:26   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt rart, som i "uventet", men jeg bruker stort sett alltid "å stusse på" som eufemisme for å være negativ til noe, så jeg ville ikke sagt at jeg stusset på det.

Gammel 05-09-13, 16:26   #24
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker stusset som i "stoppet opp og funderte litt, ikke nødvendigvis negativt".

Gammel 05-09-13, 16:27   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg bruker stusset som i "stoppet opp og funderte litt, ikke nødvendigvis negativt".

Ja, det er jo det det betyr. Men jeg tror aldri jeg har brukt det om noe jeg var positiv til ("jeg stusset litt over å få julekort fra deg"), og knapt nok til noe jeg var nøytral til.

Gammel 05-09-13, 16:29   #26
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kanskje blitt nysgjerrig på hvorfor. men stusset har jeg nok ikke gjort.
Har en venninne med bokmålsnær dialekt som er oppvokst i Ålesund. Hun har nynorsk som hovedmål.

Gammel 05-09-13, 16:36   #27
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så rart, vi har akkurat diskutert dette på jobb i dag - og trukket den ukorrekte konklusjon at det fremstår som litt "jålete". :dukker: Jeg ser jo at det tar seg dårlig ut å skrive det sånn, men det var altså den ærlige refleksen hos flere av oss. Tror det må skyldes at det blir noe litt tilgjort over det.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 16:42   #28
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville blitt litt overrasket og som Bluen tenker jeg også at det virker litt tilgjort. Jeg ville nok lurt på hvorfor vedkommende gjorde det.

Gammel 05-09-13, 17:03   #29
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvilke ondsinnede motiver kan de ha?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 17:07   #30
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg ville blitt litt overrasket og som Bluen tenker jeg også at det virker litt tilgjort. Jeg ville nok lurt på hvorfor vedkommende gjorde det.

Dersom jeg skulle gjort det (vurderer fortløpende å bytte hovedmål helt), ville det vært fordi jeg mener det er en viktig del av kulturarven vår å ta vare på (det blir ikke gjort om ingen bruker det) og fordi jeg blir mildt sagt trassig av all motstanden mot nynorsk som finnes hos det jeg ellers ser på som fornuftige og smarte voksne. Det er jo egentlig rart at det vil oppfattes som tilgjort, når nær sagt alle norske dialekter egentlig er nærmere nynorsk enn bokmål.

Gammel 05-09-13, 17:07   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trur eg må skrive nynorsk i ei heil veke berre for å gjere opp for dette.

Gammel 05-09-13, 17:14   #32
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt supert at folk skriver nynorsk uansett hvor de kommer fra. Jeg angrer litt på at jeg byttet hovedmål på videregående og var dårlig til å bruke nynorsken på fritiden lenge før det, men nå føles det litt kunstig å bytte tilbake. Burde kanskje vurdere det...

Gammel 05-09-13, 17:27   #33
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Så rart, vi har akkurat diskutert dette på jobb i dag - og trukket den ukorrekte konklusjon at det fremstår som litt "jålete". :dukker: Jeg ser jo at det tar seg dårlig ut å skrive det sånn, men det var altså den ærlige refleksen hos flere av oss. Tror det må skyldes at det blir noe litt tilgjort over det.

Eg synest først det framstår som jålete og tilgjort, når ein bruker ordstillinga frå austlandsdialektane på nynorsk. Når ein skriv nynorsk som flyt godt, bryr eg meg ikkje om korleis ein snakker.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 17:28   #34
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg synes det er helt supert at folk skriver nynorsk uansett hvor de kommer fra. Jeg angrer litt på at jeg byttet hovedmål på videregående og var dårlig til å bruke nynorsken på fritiden lenge før det, men nå føles det litt kunstig å bytte tilbake. Burde kanskje vurdere det...

Eg bytta til bokmål mellom ungdomstrinn og vidaregåande og bytta tilbake då eg studerte nordisk. Det er ein del sjangrar eg framleis bruker bokmål, fordi det er vanskeleg å få nynorsk til å flyte godt, men eg kjenner meg meir "heime" i nynorsk enn i bokmål.

The glass is refillable.
Gammel 05-09-13, 17:30   #35
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ordstillinga?!

Gammel 05-09-13, 17:36   #36
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ordstillinga?!

Det er ein del som fort skurrer i mine auge og som gjer at eg tenker sidemålsbrukar istadenfor hovudmålsbrukar, eg skal sjå om eg finn eit eksempel, for eg klarer ikkje heilt å sette fingeren på kva. Men utstrekt bruk av passive verbformer (gjerne bøygd feil), genitivs-s og "min far" og slikt, er relativt vanleg blant austlendingar som skriv nynorsk. Totalen blir ein litt opphakka flyt i språket.

The glass is refillable.
Gammel 05-09-13, 17:47   #37
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Det er klart. Men eg trur ikkje «ordstilling» er den beste generaliseringa.

Gammel 05-09-13, 18:19   #38
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toffen, slutt nå med det jåleriet der! (Og nå er nokon litt søt når hun minner om min vestlandskollega som omtaler østlendingene på Det Norske Teatret. Kanskje det er nynorskbrukerne selv som er mest imot østlendinger som skriver nynorsk?)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 18:22   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høh? Jeg ville ikke blitt overrasket engang. Hvorfor det? Jeg synes bare det er fint og ville ikke stusset.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 18:23   #40
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er klart. Men eg trur ikkje «ordstilling» er den beste generaliseringa.

Nei, kanskje ikkje. Har du eit betre forslag? Eller har eg ramla av lasset utan å skjønne at du ler av meg igjen?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Toffen, slutt nå med det jåleriet der! (Og nå er nokon litt søt når hun minner om min vestlandskollega som omtaler østlendingene på Det Norske Teatret. Kanskje det er nynorskbrukerne selv som er mest imot østlendinger som skriver nynorsk?)

Søt!?

Eg har ikkje noko imot austlendingar som skriv nynorsk, men det har av og til ein del utfall som gjer at det ikkje høyrest heilt naturleg ut. Og då høyrest det jålete ut.

The glass is refillable.
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.