Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-13, 16:23   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ikke sant. Det var det jeg mente med at hun har vært en elendig rådgiver for klienten sin. Nå tror jeg ikke han kan ha vært en veldig lett klient å ha, men det slår utrolig dårlig ut for hennes del at hun har spilt med på greiene hans.

Og hvem mener du hun skulle spilt med på greiene til da?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 16:25   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Og hvem mener du hun skulle spilt med på greiene til da?

Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Vet du i det hele tatt hvordan en forsvarsadvokat jobber? Tror du det er vanlig at tiltalte bestemmer strategi og forsvarsadvokaten følger denne? Mener du at ved å la være å spille med på mediastrategien til ordføreren så må hun spille med på en annen?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 16:30   #3
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Vet du i det hele tatt hvordan en forsvarsadvokat jobber? Tror du det er vanlig at tiltalte bestemmer strategi og forsvarsadvokaten følger denne? Mener du at ved å la være å spille med på mediastrategien til ordføreren så må hun spille med på en annen?

Ja, jeg vet mye om hvordan en forsvarer jobber. Hovedjobben er å gjøre det tiltalte ønsker, "Advokat" kommer av ordet "Ad vocare", som betyr å snakke for. En god forsvarer skal lytte til tiltalte og jobbe for han. ellers ville vel jobben vært meningsløs?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 16:32   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg vet mye om hvordan en forsvarer jobber. Hovedjobben er å gjøre det tiltalte ønsker, "Advokat" kommer av ordet "Ad vocare", som betyr å snakke for. En god forsvarer skal lytte til tiltalte og jobbe for han. ellers ville vel jobben vært meningsløs?

Å snakke for betyr ikke å gjøre alt tiltalte ønsker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 16:48   #5
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser i VG i dag at Mette Yvonne Larsen på nytt skal forsvare en overgrepssiktet mann. Hadde jeg vært forsvarer hadde jeg vært veldig redd for det stempelet man kan få hvis man fungerer som forsvarer for en gruppe tiltalte, det være seg overgripere, B-gjengmedlemmer eller mordere, men jeg ser jo at mange "spesialiserer" seg.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så jeg tror kanskje svaret er at man godt kan ta bare overgrepssaker eller bare nynazister eller hva som helst, bare man gjør det på en bra og redelig og etisk måte. Det er der MYL har dummet seg ut. Ikke på valg av saker.

Ikke sant. Det var det jeg mente med at hun har vært en elendig rådgiver for klienten sin. Nå tror jeg ikke han kan ha vært en veldig lett klient å ha, men det slår utrolig dårlig ut for hennes del at hun har spilt med på greiene hans.

Det du spør om først er om det er en fare ved å "spesialisere" seg på en type saker. Polyanna trekker frem et glimrende eksempel på at det lar seg gjøre uten å bli forbundet på sakene. Ergo er det MYL måte å gjøre dette på som i tilfellet er problemet.

Det er ikke sikkert hun løser oppgaven på samme måte en gang til. Jeg tror noe av problemet med Vågå-saken var enorm pressedekning og en klient som selv var en løs kanon. Ja, hun trengte ikke være med på alle medieutspill han hadde, men hun hadde allikevel som oppgave å tale hans sak, til en viss grad slik han ønsket det selv. Der hadde Lippestad en helt annen rolle. ABB hadde sagt seg skyldig.

Når det er sagt er jeg enig i at jeg slett ikke likte måten hun forsvarte Øygarden.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 16:50   #6
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Det uthevede er jeg grunnleggende uenig med deg i. Hovedoppgaven for en forsvarer er å ivareta klientens interesse innen de grenser som lov og god advokatskikk tilsier. Således har forsvareren ikke plikt til å opptre objektivt på samme måte som politi og påtalemyndighet. Det viktigste er å ivareta den tiltaltes rettssikkerhet, herunder å påpeke feil, mangler og brister i påtalemyndighetenes fremstilling, saksbehandling og dokumentasjon.

Mer om dette her; fra forsvarergruppens egne sider. http://www.forsvarergruppen.com/forsvarerrollen.html

Så mener jeg det er all mulig grunn til å debattere hvordan advokater skal håndtere media - også for å unngå å bli identifisert med klienten.

Jeg har ikke lest artikkelen Tallulah nevner, men minner om at som fast forsvarer, så skal i prinsippet forsvareren påta seg de oppdrag han/hun får tildelt fra retten.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.