Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 09:59   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Det har da vært brukt senest i denne tråden? Av minst to, mener jeg å huske?

Av én, vel? Jeg er enig i at det er et dumt argument. Men de turnusarbeidendes argumenter er bra, synes jeg. Personlig er jeg irritert over innstrammingen, selv om jeg aksepterer den og ikke kommer til å ta ut barna mine uten lov. Ikke fordi jeg vil ha Billig Sydentur™, men fordi jeg kunne tenke meg å reise en del steder som ikke har noen god sesong i skoleferiene før ungene fyller 19. Og fordi jeg ikke er imponert over hva skoledagene er fylt med i barneskolen for sånne unger som mine, blir jeg litt gretten over å ikke, helt unntaksvis, få lov til å fylle dem med noe skikkelig spennende. Men jeg ser at det er et førsteverdensproblem, for all del.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:03   #2
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Av én, vel? Jeg er enig i at det er et dumt argument. Men de turnusarbeidendes argumenter er bra, synes jeg. Personlig er jeg irritert over innstrammingen, selv om jeg aksepterer den og ikke kommer til å ta ut barna mine uten lov. Ikke fordi jeg vil ha Billig Sydentur™, men fordi jeg kunne tenke meg å reise en del steder som ikke har noen god sesong i skoleferiene før ungene fyller 19. Og fordi jeg ikke er imponert over hva skoledagene er fylt med i småskolen for sånne unger som mine, blir jeg litt gretten over å ikke, helt unntaksvis, få lov til å fylle dem med noe skikkelig spennende. Men jeg ser at det er et førsteverdensproblem, for all del.

Nivåbasert ferie? Når du har bevist at du er flink nok og har ressursterke nok foreldre til å kunne ta igjen det du har gått glipp av, skal du få reise bort, men ikkje elles?

(Det er ikkje eit seriøst forslag, men dersom vi først skal ha einheitskule og alle skal behandlast likt, blir det slik. At eg ser mange gode grunnar til å nivådele skulen meir, er ein heilt annan ting, men vi er jo så redde for å stigmatisere at det går ikkje. Kan hende vi hadde fått bukt med fleire problem, viss det hadde vore slik at elevane måtte kunne lese på eit visst nivå, før dei fekk flytte opp i tredje klasse. Då ville det jo hatt konsekvenser å bli borte frå skulen).

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:32   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Nivåbasert ferie? Når du har bevist at du er flink nok og har ressursterke nok foreldre til å kunne ta igjen det du har gått glipp av, skal du få reise bort, men ikkje elles?

(Det er ikkje eit seriøst forslag, men dersom vi først skal ha einheitskule og alle skal behandlast likt, blir det slik. At eg ser mange gode grunnar til å nivådele skulen meir, er ein heilt annan ting, men vi er jo så redde for å stigmatisere at det går ikkje. Kan hende vi hadde fått bukt med fleire problem, viss det hadde vore slik at elevane måtte kunne lese på eit visst nivå, før dei fekk flytte opp i tredje klasse. Då ville det jo hatt konsekvenser å bli borte frå skulen).

Dette er litt tanken til Bergensskolen etter det jeg har forstått, og jeg er ikke ubetinget uenig. Det er forskjell på ekteparet X og Y som er utdannede mennesker som følger barna godt opp, barna gjør alltid leksene sine.
alenefaren A som er uføretrygded, knapt kan lese, barna gjør nesten aldri lekser og har null oppfølging hjemmefra mtp skolegang.
Jeg kunne lettere akseptert at barna til X og Y var borte enn barna til A.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:36   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Dette er litt tanken til Bergensskolen etter det jeg har forstått, og jeg er ikke ubetinget uenig. Det er forskjell på ekteparet X og Y som er utdannede mennesker som følger barna godt opp, barna gjør alltid leksene sine.
alenefaren A som er uføretrygded, knapt kan lese, barna gjør nesten aldri lekser og har null oppfølging hjemmefra mtp skolegang.
Jeg kunne lettere akseptert at barna til X og Y var borte enn barna til A.

Då synest eg vi burde gjort noko med heile skulesystemet, slik at elevane måtte nå visse nivå i basisfag (norsk i form av lese- og skriveferigheiter, engelsk og matte), før ein kunne gå frå eit trinn til eit anna. (Akkurat dette har eg skrive ei 8 sider lang pedagogikkoppgåve om, som eg fekk B på, så det kan eg argumentere teoritungt for, om nødvendig). Eg trur at ein ved å undervise elevar på det nivået dei faktisk er, istadenfor i aldersinndelte grupper, ville fått ein meir ressurseffektiv skule, meir tilpassa opplæring (nå underviser ein jo ein gjennomsnittselev som ikkje finst i klasserommet og så får verken dei sterkaste eller dei svakaste den oppfølgjinga dei treng), og dermed betre læring.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.