Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?
Opprinnelig lagt inn av Myria, her.
Så hvis svigerdatter sier at hun vil ha lutefisk og svigersønn vil ha kalkun og du og mannen din vil ha pinnekjøtt (og evt ribbe også). Lager du da tre (fire) middager fordi alle skal få det de er vant til hjemmefra?
Jeg forsikrer meg om at alle liker det som blir servert, ingen skal få mat de ikke klarer på julaften, men utover det synes jeg ikke det er nødvendig å sørge for at alle gjester får servert sin barndoms julemiddag.
Vil min svigerdatter vil ha kalkun, så vil jeg tilby kalkunkjøtt ja. Om min svigersønn vil ha lutekjøtt må han forklare meg eksakt hvordan det skal være, og aller helst lage det selv. Og til meg og min familie lager jeg da pinekjøtt.
I teorien. I praksis er ungene mine 2 og 5, og spiser ikke pinnekjøtt selv engang, men hjemme hos mamma har vi tilberedt 3-4 retter på en julaften, dog ikke lutefisk og kalkun, og det meste delte på mye av tilbehøret, og noe kom ferdig (juleskinka som skulle spises kald, den hadde min svigerinne med seg)
Er det virkelig så vanskelig å akseptere at noen vil gjøre det sånn?
Det være sagt da, mamma er en bedre kokk enn meg, så at hun får det til er ikke helt det samme som at jeg klarer det...