Sv: Å inkludere innvandrere
For noen år siden ble jeg kjent med en hyggelig, pakistansk dame i nabolaget mitt. Vi hadde jevnaldrende barn, og gikk i åpen bhg sammen. Jeg var av og til inne hos henne, og hun var av og til her. På lekeplassen pratet vi og lekte med barna, og det gjør vi forsåvidt ennå.
Men etter at barna hennes har begynt på Moskeen, og følger de dit hver dag, synes jeg hun ble mer reservert. Nå kan hun ikke være med i åpen bhg med den yngste, for hun har huslige plikter. (De er mange familiemedl som bor sammen, og hun må lage mat til alle hver dag bla..) Svigerforeldrene og mannen hennes bestemmer mye av hva dagen hennes skal inneholde av sysler. Det har hun selv fortalt meg.
En gang jeg møtte henne på senteret i nærheten, og hun var sammen med endel andre pakistanske kvinner, hilste hun ikke på meg da jeg kom forbi, selv om jeg hilste, og hadde øyekontakt. Jeg fikk nesten en følelse at hun overså meg pga de andre muslimske kvinnene som stod rundt henne. Var jeg plutselig ikke bra nok? Jeg følte det der og da ihvertfall.
Jeg hilser og er like vennlig mot innvandrere i nabolaget her som andre, men jeg er en reservert person, og det er like lite naturlig for meg å invitere inn en etnisk norsk jeg ikke kjenner så godt,-som en innvandrer.
|