Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Dere gale, gale kvinner som har fått meg til å begynne underbevisst juleplanlegging ig akkurat spurte mannen hvor vi skal feire jul.
Jeg lager pinnekjøtt og kalkun til julemiddagen når vi feirer her hjemme. Jeg er vokst opp med ribbe, men liker pinnekjøtt best og begynte å lage det til jul da mannen fikk seg en svigersønn fra Vestlandet. Mannen og barna hans vil helst ha kalkun, så da lager jeg det.
Men dere som har partnere med andre julemattradisjoner enn dere selv har, hvem bestemmer hva som blir familiens julemattradisjoner? Den med sterkest vilje og som er best til å sette ned foten? Den det er viktigst for? Den som lager maten? En ting er å ikke la potensielle svigerbarn bestemme, men ektefeller har vel litt stemmerett?
Jeg lager maten som alle vil ha. Enkelt år har det vært bare oss som bor i huset, og vi er etterhvert blitt samstemt på pinnekjøtt. Andre år feirer vi med folk som mener at julaften uten ribbe ikke er jul, så da lager vi begge deler. Vi har vært innom de som må ha svenske kjøttbullar til, og de som må ha kalkun. Noen ganger må vi dele ribben i 2 varianter, 1 langstekt som trancheres og serveres som den er, andre må ha den delt i stykker som grilles litt.
For meg er det altså viktig at alle får det de liker og er vant med.
Dette gjelder også dessert, så her har vi minimum 2 varianter, men gjerne flere.
|