Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmepumpespørsmål

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-13, 13:44   #1
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Vi har en Toshiba Daiseikai Polar Ras 13. Veldig fornøyd med den. Den står i stua, plassert nær tak / ved de store vindusflatene. Står en rett under den kjenner en vinden - men der har vi ikke sittemøbler så det er ikke noe problem. Hører den litt på maks effekt, men ikke plagsomt.

Med åpne dører til andreetasje får vi perfekt temperatur i hele huset gjennom hele vinteren - godt og varmt i oppholdsrommene i plan 1 - litt kjøligere på soverommene oppe. Funket fint under en lengre kuldeperiode med temperaturer ned mot -20 også - trengte ikke tilleggsvarme.

Gammel 15-10-13, 17:59   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

Vi har en Toshiba Daiseikai Polar Ras 13. Veldig fornøyd med den. Den står i stua, plassert nær tak / ved de store vindusflatene. Står en rett under den kjenner en vinden - men der har vi ikke sittemøbler så det er ikke noe problem. Hører den litt på maks effekt, men ikke plagsomt.

Vi har samme, og selv etter utbytte av vifter høres den temmelig godt hvis f.,eks. vifta står stilt på trinn to og oppover. Å bruke automatikken synes jeg ikke har fungert så veldig godt på den. Handler nok litt om konstruksjonen på stua vår der det blir ganske stort volum.

Vi har ellers skiftet vifte i innedelen to ganger og hatt to gasslekkasjer i utedelen....

Gammel 15-10-13, 22:11   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Vi har ellers skiftet vifte i innedelen to ganger og hatt to gasslekkasjer i utedelen....

Gasslekasjer?

Gammel 15-10-13, 22:24   #4
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi rakk akkurat en vinter med varmepumpe i vårt forrige hus, og det var helt fantastisk. Nå har vi forrige vinter i kaldt gårdshus og skyhøye regninger friskt i minne, men vi har også nettopp installert varmepumpe.

Vi har en Fujitsu, av den typen som er beregnet på nordisk klima og varmer også ved -25. Pen er den ikke, men jeg bryr meg ikke mye om sånt. Den bråker litt, men viftehastigheten kan justeres ytterligere ned, står på nest sterkest hastighet nå. Ytterdelen er imponerende stille, vi har åpent soveromsvindu noen få meter over den, men jeg må høre godt etter for å høre den. I vårt gamle hus våknet jeg av naboens varmepumpe, 50 meter unna, jeg tror hun hadde en billig modell.

Vi har hatt pumpa i to uker bare, så jeg vet ikke hvordan vinteren vil bli, men jeg håper på en del lavere strømregninger. Vi har gratis ved fra egen skog, og skal fyre i tillegg når det er minusgrader. Men det er kjempedeilig å ha jevn varme i stua, og å stå opp til passelig varmt hus.

Gammel 16-10-13, 01:58   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Gasslekasjer?

Ja, gass/kjølemedie. Er ikke uvanlig at dette etter en del år bør sjekkes og må etterfylles for at pumpa skal ha optimal effekt. Hos oss var det vel et par o-ringer som gjorde at den forsvant ut og varmeeffekten ble svært redusert.

Gassen er også årsaken til at det nå kreves godkjenning for å få lov til å være varmepumpemontør og at det ikke er lov å montere slike selv.

Husk ellers at de fleste (alle vel...) krever at serviceprogram for pumpa følges hvis garanti/reklamasjonsrett skal være gyldig.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.