Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
At noen ting er verre på bygda enn i byen? Så klart. Det betyr fortsatt ikke "hvor mye verre ting er på bygda" generelt.
Hva er det som er er verre i stort sett alle bygder i forhold til stort sett alle byer? Det lurer jeg veldig på.
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Jeg forundrer meg over at jeg, etter å ha bodd halve livet på bygda, vokst opp på bygda, gått nesten alle mine skoleår på bygda, fått mitt første barn på bygda og hatt mine første jobber på bygda ikke kan uttale meg negativt om bygdefenomener fordi jeg har flyttet til Oslo, for slik er det din kritikk oppleves, noen. Som at det at jeg nå bor i Oslo gjør at min mening ikke lenger er gyldig, fordi den bare er den vanlige arrogante Oslomeningen, og jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om.
Det du har peiling på er hvordan det var å vokse opp i din bygd i en viss tidsperiode. Hvis du er i hjembygda ofte nok og snakker med folk som bor der, vet du kanskje noe om hvordan det er der nå også. Men du kan ikke gjøre dine negative opplevelser til "bygdefenomener".
Jeg har vokst opp i en liten bygd selv, og har mange negative opplevelser fra oppveksten der. Jeg ser at ting har forandret seg veldig. Og at en del av de tingene som jeg har opplevd som negative ved den bygda er spesielt for den (av bl.a. historiske årsaker).