Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Mat og skam (gammelt NM-innlegg)

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 13:30   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og skam (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ikke denne tråden har handlet om at "man skal være snille og greie med de feite" - hovedinnlegget handlet i hvert fall primært om hvordan jeg selv, som overvektig, ser på overvekt i forhold til selvfølelse og selvbilde. Men du trenger selvfølgelig uansett ikke å delta i den hvis du ikke orker eller føler at du har noe å si.

Jeg syns følelser og selvbilde har MYE å gjøre med samfunnet rundt oss. Faktisk vil jeg påstå at grunnen til at overvektige føler skam pga mat er nettopp samfunnet rundt oss. Men på nett på opplever jeg at alle er så forbanna PK og spør derfor hvorfor samfunnet ikke reflekteres i holdningene på nett. For meg så er det to utrolig forskjellige verdener, derav mitt innlegg som handler om hva JEG syns i forhold til mat og skam. At jeg ikke skriver en avhandling fordi jeg ikke orker det akkurat nå, betyr IKKE at jeg ikke syns ting om emnet. Men for all del, om det ikke passer inn i tråden så er det jo bare å slette.

Gammel 07-10-06, 13:35   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns følelser og selvbilde har MYE å gjøre med samfunnet rundt oss. Faktisk vil jeg påstå at grunnen til at overvektige føler skam pga mat er nettopp samfunnet rundt oss. Men på nett på opplever jeg at alle er så forbanna PK og spør derfor hvorfor samfunnet ikke reflekteres i holdningene på nett. For meg så er det to utrolig forskjellige verdener, derav mitt innlegg som handler om hva JEG syns i forhold til mat og skam. At jeg ikke skriver en avhandling fordi jeg ikke orker det akkurat nå, betyr IKKE at jeg ikke syns ting om emnet. Men for all del, om det ikke passer inn i tråden så er det jo bare å slette.

Selvfølgelig har følelser og selvbilde noe å gjøre med samfunnet rundt oss. Og jeg har ikke sagt at innlegget ditt ikke passer inn i tråden - det var jo du som sa at du ikke orket å delta i debatten.

Hovedinnlegget er ellers hentet fra en lang og engasjert debatt på NM for en stund siden, og i den debatten kom det veldig mange innlegg fra folk som snakket om hvor ekkelt det er de synes å se på at overvektige spiser junkfood, og hvor lei de var av at overvektige påstod at det ikke var deres egen skyld osv. Så akkurat der var det veldig lite politisk korrekthet ute og gikk.

Gammel 07-10-06, 14:37   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men på nett på opplever jeg at alle er så forbanna PK og spør derfor hvorfor samfunnet ikke reflekteres i holdningene på nett.

Jeg tror det har mye med hvilke fora en er på. Dersom man ser en diskusjon på en av disse avisforaene, så er tonen en helt annen. Der kommer det inn en litt annen brukergruppe.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:39   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er så heldig at jeg ikke har problemer med vekta.

Innrømmer også at jeg nok har kastet et ekstra blikk på de som er ekstremt overvektig. Men det har vært de ekstreme tilfellene hvor jeg egentlig har trodd at øynene mine har spilt meg et puss første gangen.

Men jeg håper og tror at det aldri har spilt noen rolle når det gjelder å ha eller ta kontakt med personen.
Det vil være personligheten som har en avgjørende rolle for meg og ikke den ytre innpakningen. Og personer som jeg liker finner jeg da ikke ved å se på det ytre, men ved å prate med personer.

Er masse mere jeg ville ha skrevet om jeg bare hadde klart å sette de riktige ordene på det. Men så lenge jeg ikke klarer det får tankene heller surre rundt i hodet mitt til jeg greier det.

Gammel 07-10-06, 18:15   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg tror det har mye med hvilke fora en er på. Dersom man ser en diskusjon på en av disse avisforaene, så er tonen en helt annen. Der kommer det inn en litt annen brukergruppe.

Det er mulig. Jeg oppholder meg ikke på slike fora.

Gammel 07-10-06, 19:21   #6
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg har alltid måttet jobbe mye for at holde normalvægten, og er derfor veldig opptatt av den. Dels fordi jeg rett og slett er litt av en streber, dels fordi jeg digger fint tøy, og dels fordi jeg i mitt jobb som underviser føler meg veldig "sett på". Jeg har også klart bemærket, at jeg er blitt behandlet anderledes som "chubby" enn som slank - både til fest, i butikker, på jobb, og så videre. Omvendt har min vekt også vært omvendt proporsjonell med min selvtillid (situasjonen som Skildpadda så fint beskriver). Etter at jeg langt om længe leverte den hovedoppgave som jeg til stunder ikke trodde noensinne ville bli ferdig, orket jeg plutselig alt, begyndte å træne og droppede 1-tube-kaviar-om-dagen vanen. Og 15 kg.

På tross av fokuseringen på mitt eget utseende legger jeg ikke særlig merke til andre folks vekt, medmindre den på en eller annen måte er ekstrem. Og desto bedre lærer jeg folk å kjenne, desto mindre ser jeg det. En av mine venner hadde nylig lagt på seg 20 kg, og jeg bemerkede det ikke engang. En veninne ble såret fordi jeg ikke ga kompliment da hun hadde gått ned i vekt - hadde jo ikke rigtig sett noe, jeg. Jeg må huske meg selv på, ikke å snakke for mye om trening og sunt mat når jeg er sammen med naboen, fordi hun er overvektig og jeg ikke vil ha at hun skal tro jeg ikke synes hun er bra nok.

Kollektivt kan jeg godt ha mine fordomme om overvektige ("de kan bare trene liksom mig, og spise sunt liksom meg") men sånn individuelt blir tingene annerledes. Da er folks utseende ikke så viktig mere, fordi det er så mange andre ting en legger merke til.

Håper ikke dette hørtes alt for usammenhengende ut...

Gammel 12-01-07, 14:16   #7
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Dette er jo en gammel tråd, men siden jeg er ny her tillater jeg meg å løfte den litt frem igjen.

Jeg ser i denne tråden at det er flere som sier de har lært mye av denne type diskusjoner, og jeg håper at flere kan lære. Det handler om å lære litt om hvordan det er å sitte på "den andre siden".

Jeg håper at flere vil dele sine erfaringer i denne tråden!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.