|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
kamerat
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Hvis vi hadde fått halvert inntekten på lang sikt, ville vi flyttet til en betraktelig billigere bolig og fortsatt å reise. Vi ville nok reist billigere, men antagelig ikke mindre.
|
|
|
#102 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Vi bruker langt fra 10000 kroner på sko til 3 barn. I år har jeg kjøpt joggesko for ca. 1000 kr, to par viking goretex på barnas dager til 850 kr, tre par sherrox til 400 kr, to par støvler til ca. 400, sandaler til ca. 750 og to par crocs på ebay til ca. 400. Ble vel litt mindre enn vanlig i år siden føttene til storesøster ikke har vokst så mye og hun kan bruke vintersko, converse og goretex joggesko fra i fjor. Men altså under 4000 kroner for 3 barn. Da har jeg handlet litt på salg, men ikke kjøpt veldig billige ting. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Jeg tror også jeg er langt fra 10000, men legger man sammen alt, blir det muligens det. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Ferdiglada
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?
Men kva er du fascinert over? Mengde på sko til barn, spa eller røyk liksom?
|
|
|
|
#106 |
|
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Nei, det er mulig jeg leser alle innlegg sammen og blir seende Det Store FP-Spøkelset i øynene, men jeg ser at det meste folk snakker om å kutte er ting jeg sjelden vurderer å prioritere. :flirer: |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Off the map.
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Hvis vi hadde fått halvert inntekten på permanent basis så hadde vi måttet foreta en god del grep:
|
|
|
#108 |
|
Off the map.
|
Jeg innrømmer glatt at jeg sløser alt for mye. Jeg er nok ikke verst på ting, men har absolutt forbedringspotensiale.
|
|
|
#109 |
|
Ferdiglada
Eg er også en sløsar. Men er nok "verst" på forgagne ting. Altså opplevelsar, mat, vin, reiser og pleie.
|
|
|
|
#110 |
|
Off the map.
|
Jeg også.
|
|
|
#111 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Nød lærer naken kvinne å spinne....og har man fått halvert inntekten så tvinger vel det de fleste til å måtte tenke veldig annerledes? |
|
|
|
|
|
#112 |
|
En Som Trener
|
Kommer helt an på hvor man bor det! Vi besøker familie i nærheten av Sverige 4-5 ganger i året. Da storhandler vi kjøtt i hovedsak, og det er MYE penger å spare på det, og siden vi allikevel ville besøkt familie (Det er langt nede på kuttlista hvertfall) så er ikke bensinen noen stor ekstrakostnad heller. Og vi har flere ganger vært på svipptur til Danmark som ikke har kostet stort. Selvfølgelig ikke for å handle i utgangspunktet, men for at barna skal få opplevelser. F.eks i sommer var jeg og barna på båten (gratis Barnas båt-cruise) uten å bruke mer enn et par hundrelapper (popcorn og brus på show)og pølser i pølseboden før vi la oss. Vi hadde med knekkebrød, polarbrød og pålegg som vi spiste på lugaren, og middag spiste vi hjemme før vi dro. Vi hadde en kjempetur, med morsomt piratshow. Dette var en ekstratur så vi var ikke i land for å handle eller hadde ikke mat som fokus, bare turen og showet, og det funket fint det. Men vi kunne fint f.eks reist en søndag kveld om vi hadde fri (før barnas båt), da er det 36-timers cruise og man kunne fint rukket å gjøre en handel også. Ikke noe jeg prioriterer, vi har stort sett handlet når vi har vært på ferieturer, og det ville vi nok kuttet om vi hadde dårlig råd, men jeg synes alltid det er lurt å spare på det man kan, alltid, så slipper man forhåpentligvis å sette seg i Luksusfellen med det første hvertfall.
|
|
|
#113 |
|
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Hvis vi måtte spare mye, så ville vi måttet skjerpe inn matbudsjettet kraftig og blitt mer bevisste på innkjøp av barneklær og sko. Jeg ville også tatt en runde på forsikringer og lån for å se om det var noe å hente der, som det ofte er. (Det bør man jo selvsagt gjør om man har god råd også...) Kanskje ville vi valgt lengre nedbetalingstid på lånet eller avdragsfrihet en periode. Bytte til billigere biler ville også stått på programmet.
|
|
|
#114 |
|
Leser
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Hvis vi hadde fått halvert inntekten permanent, hadde vi måttet flytte. Vi hadde ikke kommet "i havn" med å kutte forbruket (selv om vi selvfølgelig kunne ha spart noe, for all del. Bare ikke nok.)
Her har jeg alltid holdt min fane høyt. Uansett hvor dårlig råd jeg har hatt har jeg hatt bra toalettpapir. Faktisk da vi (ei jeg leide sammen med) var så blakke at vi måtte stjele toalettpapir fra utestedene tok vi kun fra de med god kvalitet.
|
|
|
#115 |
|
heimføing
|
Tenkte jeg også. Og som Maverick leser jeg også med store øyne (eller hva det nå var hun sa). Det er så jeg får lyst å foreslå navneendring til Forbrukerportalen, men det er det kanskje noe annet som heter allerede...
Jepp. Eller at man har cash til å storhandle til senere bruk.
Men hvis årsaken til at inntekten ble halvert er økonomisk nedgangstid som gjør en av dere arbeidsledig, så er det kanskje ikke lett å selge heller?
|
|
|
|
|
|
#116 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?At mange her inne har høyt forbruk er ikke noe nytt for meg. Shoppetrådene og interiørshoppetrådene er jo "levende" bevis på at det er mange som har penger å blåse av på mer eller mindre nødvendigheter. Meg selv inkludert. Men, jeg forbruker nok mest innenfor ting man ikke samler opp jeg også. Jeg er ikke den som omgir meg med så mange ting. Sko og klær er det litt verre med, men der prøver jeg å handle kvalitet foran kvantitet nettopp fordi jeg vil klare meg med litt mindre.
|
|
|
#117 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Når jeg skummer meg gjennom denne tråden ser jeg at vi har et nokså lavt forbruk på tross av at vi har mange barn. Jeg har aldri vært hos frisøren og jeg trives best i skog og mark.
|
|
|
#118 |
|
kamerat
|
Da måtte vi selvfølgelig funnet på noe annet. Klart. Men sånn som ting er nå, ville vi lett kunnet redusere boliglånet med en million eller så ved å flytte til en treroms i et rimeligere strøk. Og det er en helt bevisst prioritering vi alltid har hatt: Jeg ville ikke prioritert høy boligstandard om det betydde at vi måtte skjære alt annet inn til beinet. (Disse scenariene er jo uansett gjennomhypotetiske, og utkommet blir helt forskjellig om inntektsreduksjonen skyldes sykdom, skilsmisse, massiv finanskrise eller full apokalypse.)
|
|
|
#119 |
|
Mother of Dragons
|
Nettopp. Her tenker jeg typisk at en av oss var arbeidsledig. Om det blir apokalypse så har søsteren min og jeg planen klar:
|
|
|
#120 |
|
Borte
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Esme: Kan du pm'e meg telefonnummeret ditt sånn at jeg kan ringe deg hvis det noengang blir krise her? Jeg er sikker på at du finner en god løsning for meg.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|