Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftendilemma

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-13, 19:11   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Går det an å snakke med henne om at du ønsker å dele ut pakkene senere? At hun skal bestemme når middagen serveres når hun er gjest, høres så sært at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal si til det. Veldig sært at hun har det så travelt med gaveåpning også, hos oss er det helst barna som har problemer med å styre seg akkurat der.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:13   #2
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Går det an å snakke med henne om at du ønsker å dele ut pakkene senere? At hun skal bestemme når middagen serveres når hun er gjest, høres så sært at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal si til det. Veldig sært at hun har det så travelt med gaveåpning også, hos oss er det helst barna som har problemer med å styre seg akkurat der.

Svigermor ER et barn.
Jeg har prøvd før å si at vi liker å vente, men da ble det syting og klaging over hvor gamle de var og at de ikke orket det så seeent osv.

Gammel 05-11-13, 19:24   #3
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville invitert svigers. Hva om du inviterer med beskjed om at det blir middag klokka 17.30 i år? Og kan ikke svigerfar få legge seg nedpå rett etter middag, med avtale om at dere skal si ifra til ham så snart det er tid for gaver?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 07:59   #4
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg ville invitert svigers. Hva om du inviterer med beskjed om at det blir middag klokka 17.30 i år? Og kan ikke svigerfar få legge seg nedpå rett etter middag, med avtale om at dere skal si ifra til ham så snart det er tid for gaver?

Tror jeg ville gått for en slik løsning jeg også, og si at mannen skal dele ut gavene i år, på deres måte. Vi har regel om en gave av gangen her, så alle ser hva den ene får. At svigerfar må legge seg nedpå er nok en vane som er litt lei, så jeg ville nok gitt han muligheten for en liten hvil etter middag.

Gi premissene på forhånd, slik blir det, så har de valget.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 08:06   #5
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftendilemma

Jeg ville invitert de til middag til 17.30 eller 18, dere bestemmer tidspunktet. Det med pakeåpningen skjnner jeg at du vil ikk endre på, svigerfamilien min er også sånn som bare kaster pakkene rundt og ingem får med seg hva andre får. Vi har det stikk motsatt i minfamilie.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:27   #6
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Inviter svigers, men vær rimelig tydelig på at du vil ha regien. Middag serveres når du er klar for det, og begynner hun å stresse med gaver får du le av det og si hun er verre enn barna. Gi henne noe annet å holde på med istedet, oppvasken kanskje?

Dersom du har et gjesterom el.l. får du tilby svigerfar en cowboystrekk der etter middag, så velger han selv. Og klager de på at det blir for seint for dem, så smil og si at de må gjerne gå og legge seg når de føler for det, så kan de få åpne resten av gavene sine neste morgen.

Oppfører de seg som barn, så behandler du dem som barn. Og ber mannen ta en prat med dem om forventningene deres.

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 22:39   #7
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Svigermor ER et barn.
Jeg har prøvd før å si at vi liker å vente, men da ble det syting og klaging over hvor gamle de var og at de ikke orket det så seeent osv.

Du har min svigermor... Bortsett fra at hun maser om at BARNA er så utålmodige. Jada...selv barna synes det går i altfor høyt tempo der i gården. Min dypeste sympati.

Gammel 06-11-13, 09:23   #8
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Svigermor ER et barn.

Og barn må oppdras til å lære at i andres hus er det andre enn dem selv som bestemmer. Jeg synes du skal benytte anledningen til å belære svigermor litt, på en fin og tydelig måte, ellers så vil du jo bare møte på den samme problemstillingen ved senere julaftener. Litt surmuling kan du forvente, men neste gang går det bedre.

Og så er det vel mulig å snakke med svigers om hva de foretrekker; en julaften på dine premisser, eller en julaften bare de to sammen. Det å snakke sammen er en fin ting.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.