Sv: Julaftendilemma
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Men hvorfor så tabloide? Jeg synes ikke at verken mor eller svigermor er fra helvete, men jeg tror det er mange damer i den alderen som er veldig satt og innarbeida i sine rutiner og tradisjoner og de har klare forestillinger om hvordan ting skal være. At man ikke er høflig og en gjest i sitt barns hus, henger vel gjerne sammen med rollen man hadde før?
Hvis man har en sterk personlighet, dårlig filter (som jeg mistenker blir dårligere med årene) og en formening om at man fremdeles bestemmer, så er det ikke rart at det blir konflikter, altså.
Og så er det en maktbalanse mellom generasjonene, og det er stor forskjell på folk hvor villige de er til å gi slipp på foreldreautoriteten.
Jeg har hatt flere sett med svigerforeldre og det er helt klart vanskeligst å forholde seg til dem hvor sønnen ikke har hatt noe ungdomsopprør, men lært set til å føye og jatte med foreldrene og har unngått å sette skikkelige voksengrenser. Da blir det uvergerlig bråk når det kommer en person til, som ikke uten videre skjønner at Mor og Far skal ha et ord med i laget på helt personlige valg.
Jeg har hatt svigerforeldre som har gitt beskjed om at "sånn gjør vi det i vår familie, sånn er tradisjonene våre og det er bare å føye seg" og det er klart at når man setter grensene for sånt, hyggelig og bestemt og direkte så ordner det seg jo etterhvert, men konflikt blir det jo.