Sv: Sannheten på bordet
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Jeg har ikke lest boken, men jeg har lest en del om den og bakgrunnen til forfatteren. Ut fra det jeg vet, synes jeg det første spørsmålet man bør stille seg er om det som står i boken stemmer. Og jeg tror som Blondie at mye av dette er feilslutninger og skremselspropaganda. I Norge er det stor åpenhet om hvordan mat blir produsert. Mattilsynet er ikke ute etter å lage regler som gjør at nordmenn forgiftes. Tvert imot.
Og så synes jeg det er grunn til å spørre hvor perfekt maten vår skal være, med de ressurser det krever, sett i et globalt perspektiv. Kanskje vi kan bruke mer energi på å se litt ut over egen tallerken? Det betyr ikke at vi ikke skal fortsette å jobbe for bedre dyrevelferd og renere mat i Norge, men å tro at maten man kjøper i Norge stort sett er farlig? Nei, det hører hjemme i i-landsproblemertråden, mener jeg.
Og her er et interessant tilsvar fra Mattilsynet:
http://www.mattilsynet.no/om_mattils...utninger.11426
Synes ikke det var så bra svar fra mattilsynet egentlig, men fint å lese.
Skjønner at Geelmuynden har skrevet boken etter "sin" store lidenskap og interesse og at de er ekstremt skremmende - men tror virkelig ikke han gjør det som skremselespropaganda, men at det er noe han virkelig tror og brenner for. Det er jo super flott.
Jeg tror at det er utrolig viktig at vi får tilbake mer av den naturlige maten, det handler ikke om å være egoist å snakke om oss i Norge alene, det handler om oss alle. Dyr og mennesker, innsekter, natur og alt… vi må ta tilbake det naturlige. Dyr og planter burde få den næringen de er ment for å spise, vi også. Vi burde ikke spise laks som blir alt opp på mat de ikke er ment for å spise, eller kylling som spiser korn og antibiotika. Vi burde få slippe å spise mat uten å måtte "kjempe" for å finne mat som ikke har blitt sprøytet, og tilsatt en lang liste med stoffer. Å gå på butikken burde være ett nydelig syn av økologiske grønnsaker og frukt, naturlig kjøtt og fisk synes jeg. Jeg tror også at vi hadde slippet unna en lang, lang liste av livstilsykdommer om det var sånn.
|