Sv: Kroppen fire dager etter fødsel (jmf "Fotballfrue" bildet...)
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Det syns jeg nesten det er litt rart å lese. Jeg har en elleveåring som er veldig, til tider ekstremt, opptatt av populærkultur, og jeg må si at alle de kvinnelige idolene ser ut til å ligge langt ned på BMI-skalaen. Og om det er noen som mot formodning ikke gjør det, så tar det ikke lang tid før de fremstår nyslankede og idealtynne de også. Det er så åpenlyst at det er syltynn som er idealet at jeg lurer på hvor du egentlig får det fra at det ikke er det? Altså når det gjelder forbilder for unge jenter og medier som unge jenter liker?
Jeg har aldri hørt eller sett at jentene som besøker oss ønsker seg rumpe og figur, men derimot så hører jeg ganske ofte at de syns magen er for stor eller at de ikke kan gå med den og den kjolen fordi rumpa blir for stor etc. Det er faktisk ganske trist, for det er snakk om helt normalvektige jenter som er godt trent og ikke i nærheten av overvektige.
Jeg må innrømme at kun Justin Bieber comes to mind når jeg prøver å se for meg hvem jentene i den alderen er opptatt av (som jeg kjenner). De er nok i hovedsak eldre de jentene jeg kan relatere til. Jeg er ikke uenig i at mange av idolene er slanke, men ikke i hovedsak syltynne. Miley Cyrus er i mine øyne ikke syltynn, f eks, hun har både pupper, lår og rumpe.