Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?
Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.
Eg ser ikkje et fnugg i dette som tyde til å bli "dessverre" altså! Å være ryddig er en god og undervurdert egenskap i et menneske!
Det synes jeg også, men jeg har gått mange runder med meg selv, for jeg får sjelden andre kommenarer enn negative når det gjelder sånt.
Jeg tenkte på denne tråden i går, forresten, så det var fint du dro den opp. Jeg stod nemlig på kjøkkenet etter middag og måtte ta alt selv, siden jeg var alene. Selv om benken var ryddig etter middag, så stod jeg en halvtime med dette: Grov ris kokt i kokosmelk, ble til lim i gryta mens den stod på bordet. En stekepanne som det var stekt bacon og rosenkål i, smurt inn i honning. Heldigvis non-stick, så det gikk greit, men den måtte jo kostes litt med oppvaskbørsten. En gryte med stekt kylling og diverse grønnsaker, restene måtte fjernes og litt var fastbrent. I tillegg til dette var det fire skitne og grisete tallerkener, ungene sine måtte skrapes av, fire par bestikk med matrester på og fire vannglass. Og en hundeskål som hadde stått litt for lenge på golvet og måtte settes i bløt.
Alt dette skulle da inn i maskinen, naturlig nok, men å fjerne uspist mat og børste av det grøvste (dere kan ikke seriøst mene at havregrøtrester ikke må skylles vekk? IKke at vi hadde akkurat det til middag, men rester av havregrøt, som spises her hver dag, blir jo til sement om det får stå litt) tok himla mye tid. Så måtte jeg tørke bordet, vi hadde pepperkaker til dessert, og minsten smulte både på golv og stol, og så måtte jeg tørke opp en halv klissete rosenkål fra golvet, som hunden hadde prøvd å spise, men ikke likte. Deretter tørket jeg av benken, og komfyren, som jeg ikke rakk før vi spiste, fordi maten skulle spises straks den var ferdig. Og kjøkkenvasken var grisete, så den fikk også en omgang med zalo. Til slutt ut med søpla.
Hver ting tar ikke lang tid, men dette var mye, for det var mange gryter og panner. Setter dere virkelig bare gryta i maskinen, med matrester og det hele?
|